آفتاب

سئول: کره‌شمالی به میز مذاکرات دو کره بازگردد

سئول: کره‌شمالی به میز مذاکرات دو کره بازگردد

وزیر اتحاد مجدد دو کره امروز (جمعه) اعلام کرد: اگر کره شمالی بر سر میز مذاکره بین دو کره بازگردد، سئول احتمالا تحریم‌ها را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ریو کیل‌-جائه، وزیر اتحاد مجدد دو کره در جریان یک سخنرانی در سئول گفت: همکاری اقتصادی میان دو کره بخاطر تحریم‌های موجود امکان‌پذیر نیست اما دولت کره جنوبی در حال بررسی لغو این تحریم‌هاست. اگر پیونگ‌یانگ بر سر میز مذاکره بازگردد، این تحریم‌ها لغو می‌شود.

کره جنوبی در 24 مه 2010 تمامی همکاری‌های تجاری بین دو کره بجز در منطقه صنعتی کائسونگ را ممنوع اعلام کرد و از آن زمان به بعد هیچ رابطه تجاری میان سئول و پیونگ‌یانگ وجود ندارد.

این تحریم‌ها درپی غرق شدن یک رزم‌ناو کره جنوبی درپی اصابت یک اژدر کره شمالی اعمال شده است اما کره شمالی چنین مساله‌ای را رد می‌کند و می‌گوید: لغو این تحریم‌ها خود پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات است.

وزیر اتحاد مجدد دو کره همچنین تاکید کرد که کره شمالی و جنوبی باید با یکدیگر مذاکره کنند و افزود: سئول باید به ترغیب پیونگ‌یانگ برای انجام تعهداتش ادامه دهد. کره شمالی باید موضعش را درقبال خلع سلاح اتمی تغییر دهد.

سئول در دسامبر 2014 به کره شمالی پیشنهاد داد تا درباره تمامی نگرانی‌های مشترکی که وجود دارد، به مذاکره بپردازند.

انتهای پیام

کد N713210

وبگردی