آفتاب

تاکید مصر و نروژ به اهداکنندگان بین‌المللی کمک به غزه

تاکید مصر و نروژ به اهداکنندگان بین‌المللی کمک به غزه

نروژ و مصر به اهداکنندگان بین‌المللی تاکید کردند تا به تعهداتشان در تامین 4 /5 میلیارد دلار کمک به فلسطین پس از جنگ 2014 غزه پایبند بمانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مصر و نروژ که در اکتبر 2014 کنفرانسی را در قاهره و برای کمک به بازسازی غزه برگزار کرده بودند، در یک نامه سرگشاده به اهداکنندگان نوشتند که مردم باریکه غزه بخاطر کندی در روند بازسازی این منطقه در رنج و عذاب هستند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت: قاهره و اسلو براین باورند که ضرورت دارد به اهداکنندگان یادآور شوند که باید به تعهداتشان در پرداخت پول برای بازسازی غزه پای‌بند بمانند. اگرچه تعدادی از اهداکنندگان از کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و بخاطر کاهش قیمت جهانی نفت خود در مضیقه هستند.

بورگ برنده، وزیر امور خارجه نروژ نیز در یک کنفرانس خبری گفت: هیچکس به ما نگفته که اهداکنندگان به تعهدات خود در قبال پرداخت این پول عمل نکرده‌اند اما بخاطر کاهش قیمت نفت و سایر مسائل در کشورهای حوزه خلیج فارس، احتمال سهل‌انگاری در پرداخت این مبلغ وجود دارد.

این دو وزیر در جریان دیدار در مقر سازمان همکاری اسلامی در اسلو به این مساله اشاره نکردند که چه مقدار از مبلغ 4/ 5 میلیارد دلار کمک به غزه به دست مقام‌های فلسطینی رسیده است.

در کنفرانس قاهره در سال گذشته میلادی، قطر مبلغ یک میلیارد دلار و کویت به همراه امارات مبلغ 200 میلیون دلار پول نقد را تقبل کرد. آمریکا 212 میلیون دلار، فرانسه مبلغ 40 میلیون دلار و آلمان مبلغ 50 میلیون دلار قول دادند تا برای کمک به بازسازی غزه بپردازند.

وزیر امور خارجه نروژ افزود: می‌دانیم که منازلی در حال حاضر در غزه در دست ساخت هستند و بازسازی این باریکه همچنان ادامه دارد اما روند این بازسازی در سطحی نیست که ما انتظارش را داشتیم. این وظیفه من نیست که اسامی کشورهایی را که پولی پرداخت نکرده و سر قولشان نبودند، اعلام کنم اما بررسی در این باره ادامه دارد و ما کشورهایی را که تاکنون هیچ پولی پرداخت نکردند را برای پای‌بندی به تعهداتشان ترغیب می‌کنیم.

وزرای امور خارجه مصر و نروژ همچنین اعلام کردند که به برقراری تماس شخصی با سایر کشورهایی که قول مساعد برای پرداخت این پول را داده بودند، ادامه می‌دهند.

در جریان جنگ 50 روزه تابستان 2014 در غزه، بیش از 2100 فلسطینی که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شدند و تنها 73 اسرائیلی که اکثرا سرباز بودند، جان خود را از دست دادند.

تخمین زده می‌شود 18 هزار منزل مسکونی و زیرساخت‌های حساس و حیاتی در این جنگ از بین رفت.

انتهای پیام

کد N713209

وبگردی