آفتاب

پیام صلح رهبران آلمان و فرانسه در دیدار با پوروشنکو

پیام صلح رهبران آلمان و فرانسه در دیدار با پوروشنکو

رهبران آلمان و فرانسه در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین بر لزوم برقراری صلح در این کشور ناآرام تاکید کرده و خواستار پایبندی طرفین درگیر در شرق این کشور بر روی توافقات آتش‌بس شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر به کی‌یف به همراه فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کردند. هدف از این دیدارها، پایان درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان اوکراینی و نیروهای دولتی در شرق اوکراین اعلام شده است.

رهبران آلمان و فرانسه پس از سفر به کی‌یف امروز (جمعه) راهی مسکو می‌شوند و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار خواهند داشت. سفر مذکور در شرایطی انجام می‌شود که نگرانی‌ها درباره احتمال ارسال کمک‌های نظامی کشنده آمریکا برای اوکراین بالا گرفته است و نیروهای واکنش سریع ناتو با حضور 5000 سرباز در واکنش به قدرتنمایی ارتش روسیه تشکیل شده است.

نشست پوروشنکو با مرکل و اولاند تا ساعاتی پس از نیمه شب در دفتر ریاست جمهوری اوکراین ادامه یافت و رهبران آلمان و فرانسه نهایتا بدون اظهارنظری آنجا را ترک کردند. هنوز جزئیات طرح آنها مشخص نشده است، اما پوروشنکو با صدور بیانیه‌ای پیش از آغاز نشست ابراز امیدواری کرده بود که آتش‌بس فورا برقرار شود.

پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی توئیتری اعلام کرد، رهبران درباره گام‌های عملی برای اجرای توافقات مینسک گفت‌وگو کردند. آنها به بسته‌ای اشاره کردند که در ماه سپتامبر مورد توافق دو طرف قرار گرفت و مورد تایید ناظران بین‌المللی بود. بر اساس آن، تسلیحات سنگین باید از مناطق درگیر خارج شود، نظارت بین‌المللی بر مرز روسیه و اوکراین صورت پذیرد و خودمختاری نسبی به مناطق شرق اعطا شود.

از سوی دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که ساعاتی پیش از مرکل و اولاند با رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف دیدار کرده بود، گفت: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که کدام طرف چشم‌اندازهای صلح را نادیده می‌گیرد. راه‌حل ما دیپلماسی است.

جان کری همچنین در کنفرانس خبری مشترک با آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین گفت: دولت باراک اوباما در حال بررسی تمام گزینه‌هاست و در میان آنها روشن است که گزینه‌هایی برای ارسال سیستم‌های دفاعی به اوکراین وجود دارد. ما تمایلی به جنگ نیابتی نداریم. هدف ما تغییر دادن رفتار روسیه است.

سفر اولاند و مرکل به روسیه با پیشنهاد صلح بر پایه حفظ تمامیت ارضی اوکراین انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N713115

وبگردی