آفتاب

یک فعال دانشجویی: نقد غیراصولی باعث تشنج در جامعه می‌شود

یک فعال دانشجویی: نقد غیراصولی باعث تشنج در جامعه می‌شود

یک عضو اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: نقد چارچوب و اسلوب‌هایی دارد که اگر رعایت نشود نقد غیراصولی به دست می‌آید که در ادامه‌اش شاهد به وجود آمدن تشنج در جامعه می‌شویم.

داراب بازیار عبدالسلیمانلو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اصول نقد این است که در ابتدا باید نقد منصفانه باشد. واقع‌بینانه و بر پایه حقیقت قرار گرفته باشد. زمان‌هایی است که مسائلی وارد حوزه نقد می‌شود که اصلا واقعیت ندارد به همین جهت ضروری است تا نقدها به دور از غرض‌ورزی، تفکر حزبی و خواست سیاسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین نقد باید کل یک موضوع را در بر بگیرد مثلا برخی از روزنامه‌ها اخیرا تنها جمله‌ای از وسط صحبت‌های آقای مطهری انتخاب و بر آن نقد کرده‌اند در حالیکه اگر جملات قبل و بعد از آن موضوع را نیز در نظر می‌گرفتند مفهومی دیگر به دست می‌آمد.

این فعال دانشجویی افزود: کسی که منتقد است باید دانش مربوط به موضوع نقد شده را نیز داشته باشد. اگر در مورد مساله هسته‌ای من نوعی دانشی درخور نداشته باشم دست به نقد که می‌زنم به طور ناخودآگاه نقدم تبدیل به تخریب خواهد شد.

این عضو اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد با بیان این‌که نقد غیراصولی باعث تشنج در جامعه می‌شود، تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند نقد کنند اما توان شنیدن پاسخ‌ها را ندارند. یک منتقد باید بتواند تمام زوایای یک موضوع را طرح کند. هر موضوعی زاویه منفی و زاویه مثبت دارد که باید در نقد به آن اشاره شود چرا که نقدی که چنین اصولی نداشته باشد تخریب می‌شود و تبعات منفی برای جامعه در پی خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: وجود نقد در جامعه بسیار ضروری است. یادمان است که وقتی فضای نقد در جامعه وجود نداشت چه مسائل و مشکلات کلانی برایمان ایجاد شد. حالا که این فضا وجود دارد باید با رعایت اصول نقد و دوری از تخریب شرایط کشور را بهتر کنیم.

انتهای پیام

کد N712960

وبگردی