آفتاب

نایب رئیس مجلس: باید از تمام ظرفیت ها بهره گرفت

نایب رئیس مجلس: باید از تمام ظرفیت ها بهره گرفت

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اقتصاد به عنوان اولویت اول کشور تعریف شده و باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، اما متاسفانه این گونه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، حجت الاسلام والمسلمین "سیدحسن ابوترابی " در جلسه شورای اداری شهرستان همدان، اظهار کرد: امروز باید تمام مدیران کشور تمام ابزار و امکانات را برای رسیدن به اهداف والا به خدمت بگیرند.

وی ادامه داد: باید از تمام ظرفیت ها بهره گرفت و تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد و در خدمت اهداف متعالی تعریف شده به کار برد.

وی با تاکید بر این‌که در مدیریت صحیح کشور قدم‌های مطمئن و قابل قبولی برنداشته‌ایم، ‌تصریح کرد: اگر آنگونه که در یک مدیریت راهبردی انتظار می رود، قدم برمی داشتیم امروز با بسیاری از مشکلات فراروی خویش مواجه نبودیم.

وی ادامه داد: باید متناسب با زمان اولویت های فراور را شناخت و آن را در دستور کار قرار داد، در عین حال که نگاه کلی به آرمانهاست باید اولویت ها درست شناخته شود و برای رسیدن به اهدافی که اولویت بالاتری دارد توجه ویژه شود به عنوان مثال دفاع مقدس در مقطعی اولویت بالاتر قرار گرفت بنابراین به پیروزی رسید.

وی افزود: امروز اقتصاد به عنوان اولویت اول کشور تعریف شده و باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد متاسفانه این گونه نیست.

ابوترابی خاطرنشان کرد: در برهه ای از زمان موضوع دانش و فناوری هسته ای و وارد شدن در کلوپ هسته ای از سوی مقام معظم رهبری در اولویت اول کشور قرار گرفت و ایشان نقشه راه ترسیم کردند و بدین ترتیب به جایگاه کنونی دست یافتیم و با قدرت خود را در این جایگاه تثبیت کردیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر با چالش ها و تهدیداتی جدی روبرو شدیم اما تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و امروز هیچ هوشمندی در جهان به حضور مقتدرانه ایران در اردوگاه و کلوپ هسته ای جهان تردید ندارد و فقط به این فکر می کند که آیا می شود این حرکت پرشتاب را در چارچوبی مدیریت کرد البته با قبول ایران هسته ای! بنابراین اگر این موضوع در اولویت قرار نمی گرفت و مدیریت نمی شد به این جایگاه نمی رسیدیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که باید اقتصاد در اولویت اول کشور قرار گیرد، تصریح کرد: در این صورت کشور به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می شود و این منوط به تغییر رفتارهاست درحالیکه در دو دهه گذشته تغییر معناداری نداشته است.

وی ادامه داد: مدیریت صحیح و مبتنی بر علم،‌ دانش و هزینه ها و مدیریت مصرف از عوامل کلیدی و محوری برای تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی است اما متاسفانه تغییر رفتاری در این حوزه نداشتیم، ‌اگر شما می بینید مایه سرور است!

ابوترابی با بیان این‌که دولت و ملت باید مدیریت هزینه را در دستور کارشان قرار دهند،‌ اظهارکرد: ما مانند پولداران بی عقل هزینه می‌کنیم،‌ حتی در دورانی که منابع حاصل از فروش نفت ما بلوکه شد و قیمت نفت با بیش از 50 درصد کاهش روبرو شد مانند پولداران کم عقل هزینه می کردیم.

وی با اشاره به هزینه جاری کشور در بودجه عمومی اظهار کرد: در سال 90 در اوج تحریم هزینه جاری کشور در بودجه عمومی حدود 100 هزار میلیارد تومان بود که عملیاتی شد و در پایان سال 93 یعنی در ظرف سه سال این عدد به 150 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و رشد 50 هزار میلیارد تومانی داشته است، بنابراین اینگونه نمی توان به اقتصاد بزرگ فکر کرد.

وی تصریح کرد: اگر روزی فرارسید که هزینه های جاری در قدم اول از رشد و افزایش بازماند و در یک سطح قرار گرفت یعنی مدیران، ‌مسئولان، دولت و مجلس اراده کردند که هزینه ها را کنترل و مدیریت کنند قدم بلندی برای تحول در عرصه مدیریتی کشور برداشته شده است.

ابوترابی تاکید کرد: اگر قدم اول را برداریم راه برای افزایش منابع ملی در راستای رشد اقتصادی هموار می شود چراکه حرکت اقتصادی نیازمند منابعی است همچنین نیروی انسانی عالم یکی از مهمترین منابع رشد اقتصادی است که داریم به طوریکه انقلاب کار بزرگی کرده و نیروی انسانی عالم و متعهد تربیت کرده است و آماده خدمت هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اقتصاد مبتنی بر دانش و دانایی را در اختیار داریم که‌ سرمایه بزرگی محسوب می شود و می تواند در سایه منابع ریالی و ارزی مطمئن به فعلیت برسد و بدین ترتیب با مدیریت صحیح بخشی از سرمایه آزاد شده و در خدمت حرکت و پویایی اقتصاد ملی قرار گیرد.

ابوترابی تصریح کرد: باید دولت و مجلس اراده کنند و به جای خلق هزینه به دنبال مدیریت هزینه باشند.

وی با اشاره به این‌که گاهی برای تحقق هدف تعریف شده تمام توجه به ریال، ارز و دلار است و گاهی به فکر، اندیشه و مصرف کمتر توجه می شود، تصریح کرد: گاهی برخی با پول و برخی با عقل و علم کارشان را پیش می برند بنابراین نباید در این فکر باشیم که با پول و افزایش هزینه ها به هدف نزدیک شویم چراکه با این کار تنها از هدف دور می شویم، بایدبا دانش، علم، تولید و کاهش هزینه به هدف نزدیک شویم.

وی یادآور شد: دنیا به دنبال کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت کالای تولیدی است، ‌رقابتی که در جهان شکل گرفته و اقتصادی که بازار سرنوشت آن را تعیین می کند تولید کالای با کیفیت بالا و هزینه تمام شده پایین است که تحقق این امر نیازمند پشتوانه علمی است.

وی ادامه داد: باید اینگونه برنامه ریزی کنیم تا پیشرفت حاصل شده و منابع آزاد شود وگرنه با ارائه تسهیلات زودبازده سریع نمی توان به هدف دست یافت بنابراین نباید یک ریال را بی جهت هزینه کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر منبعی که وارد اقتصاد می شود باید دید ازکجا آمده است، سوال کنید پولی که وارد اقتصاد ملی می شود از کجاست چراکه منابع مختلفی وجود دارد آیا از فروش نفت حاصل شده یا از درآمدهای مالیاتی به دست آمده است؟

وی افزود: آیا ارز حاصل از فروش نفت برای هزینه های ارزی هدایت شده؟ آیا این ارز در داخل کشور در بازار فروخته شده و تبدیل به ریال شده است؟ آیا این ریال از بازار جمع و به اقتصاد تزریق می شود؟ آیا بانک مرکزی ارز را خرید و مبدل به اسکناس می کند؟ آیا ارز حاصل از فروش نفت در خارج از کشور است و بانک مرکزی معادل آن اسکناس چاپ و وارد بازار می کند؟

ابوترابی تاکیدکرد: منابعی که منابع ریالی کشور را پیش می برد درآمدهایی است که از مالیات به دست می آید و در قدم دوم منابع زیادی است که ارز آن در بازار فروخته و ریال جمع شده سپس ریال به بازار عرضه می شود، روشهای دیگر کمکی به اقتصاد نمی کند و فقط اقتصاد را ویران می کند کما اینکه هم اکنون شاهد ویرانی آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با مدیریت هزینه ها می توان این روشها را اصلاح کرد،‌ یادآورشد: مسکن مهر پیش رفت اما منابع آن از کجا تامین شد؟ این مساله را از ما سوال کنید.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر به جای مصرف بیشتر به بهره وری بالا فکر کنیم، بهره‌وری در کشور ما بسیار سطح دردناکی دارد بنابراین باید در سایه تلاش و کار و نه افزایش یارانه در عرصه اقتصادی منطقه جایگاه فاخری به دست آوریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بابیان این‌که بی تردید نقش امام خمینی(ره) در بالندگی، اقتدار و عزت امروز کشور بی بدیل و استثنایی است، اظهار کرد: برای تداوم این روند باید از ویژگی ها و خصایص امام(ره) بهره گرفت و با آراستگی به آن گام برداشت.

وی تصریح کرد: آن شخصیت الهی از یک مدیریت کارآمد و تحول آفرین برخوردار بودند و اگر این خصایص با گوهر گرانبهای مدیریت همراه نباشد انقلاب اسلامی پدید نمی آمد.

وی با اشاره به مدیریت راهبردی و استراتژیک امام(ره)، خاطرنشان کرد: یکی از عناصر مهم و کلیدی در مدیریت امام (ره) تبیین و تعریف روشن هدف بود به طوریکه ایشان هدف را در قله و بالاترین سطح از واقعیت و تحقق با الهام از آموزه های دینی تعریف و تبیین کردند بنابراین مدیرانی که هدف های پست و کوچک تعریف کنند قطعا تحول آفرین نیستند.

ابوترابی تصریح کرد: امام(ره) هدف‌هایی عالی و بلند را تعریف کردند و به این اهداف ایمان داشتند، ایشان بر این باور بودند که نظام مدیریت حاکم بر جهان باید تغییر کند و اعتقاد داشتند که قدرت این تغییر و تحول را دارند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد. ایشان در عرصه مدیریتی کشور با آرمان‌ها و هدف‌های والا نگاه می کردند و بر این باور بودند که ایران باید نماد وحدت ملی و انسجام اسلامی باشد. ایشان اعتقاد داشتند که در سایه آموزه های دینی و مدیریتی مبتنی بر آموزه های اسلام این وحدت و انسجام دست یافتنی است.

وی تاکید کرد: در آرمان بلندی که امام(ره) تبیین کردند باید مدیریت ایران و دنیای اسلام در دست فقیه کارآزموده، ‌موحد و آراسته به عدالت و دانش باشد.

وی ادامه داد: ایشان اعتقاد داشتند که عصر کنونی را می توان به عصر رویارویی مستضعفان با مستکبران، ضعفا با صاحبان قدرت و پیروزی خون بر شمشیر تبدیل کرد. کسانی می توانند امروز در مدیریت کشور تحول آفرین باشند که بر این باور و اعتقاد بوده و به اهداف والا ایمان داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مقاطعی از تاریخ سیاسی معاصر شاهد سخنانی بودیم که دقیقا با این آرمانها در تقابل بود، بعضی از سیاستمداران با این نگاه که ما باید از تمام توان خویش برای افزایش رفاه مردم این سرزمین بهره بگیریم که در ظاهر سخن پرجاذبه ای است ، افزایش اقتدار ملی برای رویارویی با زیاده خواهی زیاده خواهان را مورد غفلت قرار دادند.

وی افزود: این نگاه که با نگاه امام(ره) فاصله معناداری دارد به معنای کاهش اقتدار ملت و محدود کردن ایران در حصار مرزها و در نتیجه مورد تهاجم قرار گرفتن از سوی قدرتمندان گیتی بود.

وی درباره مدیریت راهبردی امام(ره) تصریح کرد: امام(ره) از تمام ظرفیت های ملی و ملت اسلام و مستضعفین جهان برای رسیدن به این هدف بهره گرفت، اگر این نگاه امام(ره) نبود ملت های مسلمان منطقه پیروزی نظام را پیروزی خود نمی دیدند. اگر این نگاه ها نبود سیل خروشان ایران در کنار آرمانهای امام(ره) قرار نمی گرفت بنابراین مدیرانی می توانند در رسیدن به اهداف خود موفق باشند که از قدرت لازم در بهره گیری از تمام ظرفیت ها، فرصت ها و ظرفیت ها برخوردار باشند، اگر این ویژگی در شخصت امام(ره) نبود ملت ایران با تمام قدرت مقابل دیکتاتور شاه سپس اتحاد دنیای شرق و غرب در هشت سال دفاع مقدس قرار نمی گرفت.

انتهای پیام

کد N712663

وبگردی