آفتاب

دیدار امروز وزرای دفاع ناتو حول محور روسیه/"ناتو تعداد نیروهای واکنشش را دو برابر می‌کند"

دیدار امروز وزرای دفاع ناتو حول محور روسیه/"ناتو تعداد نیروهای واکنشش را دو برابر می‌کند"

از آنجایی که مقامات ناتو معتقدند روسیه در حال حاضر نسبت به زمان جنگ سرد غیرقابل پیش‌بینی‌تر شده است، وزرای دفاع این ائتلاف امروز (پنجشنبه) برای تصویب برنامه‌های بیشتر با هدف تقویت ظرفیت ناتو برای جلوگیری یا واکنش به تهدیدهای نظامی مسکو دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز پیش از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف گفت: ناتو قصد دارد تعداد نیروهای واکنشش را از 13 هزار تن به 30 هزار تن افزایش دهد.

وی افزود: بخشی از این نیرو شامل استقرار نیروی خط مقدم است که انتظار می‌رود پنج هزار پرسنل داشته باشد که ظرف مدت‌زمان کوتاهی در مکان مورد نظر مستقر شوند.

دبیرکل ناتو افزود: انتظار می‌رود وزرای دفاع درباره ایجاد شش یگان فرماندهی و کنترل در استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و بلغارستان تصمیم‌گیری کنند که این یگان‌ها به عنوان رابطی میان نیروهای ناتو و نیروهای دفاع‌ ملی این کشورها عمل خواهند کرد.

آدام تامسون، نماینده دائم انگلیس در ناتو گفت: این ائتلاف در حال تقویت موضع نظامی‌اش به ویژه در واکنش به رفتار چالش‌برانگیز روسیه است.

انتظار می‌رود وزرای دفاع در نشست امروز درباره مسائل مهمی تصمیم‌گیری کنند که شامل موارد زیر است:

* ارتقای نیروهای واکنش ناتو، افزایش توانایی و استقرار هرچه سریعتر آنها. در حال حاضر 13 هزار نیروی واکنش وجود دارند که به حفاظت از المپیک 2004 میلادی انتخابات افغانستان عملیات‌های امداد و نجات در پاکستان و طوفان کاتیرنا کمک کردند.

* گرفتن تعهدات جدی از برخی کشورهای اروپایی عضو ناتو برای اعزام نیروهای خط مقدم.

* توسعه مقرهای چندملیتی در لهستان برای ایفای نقش مهمی در دفاع از مناطق عضو ناتو در شمال شرق اروپا.

این مساله همزمان با آن صورت گرفته که صدها خط تولید هواپیما، تانک و موشک روسیه به راه افتاده و جت‌های روسیه در سراسر آسمان اروپا پرواز می‌کنند.

سفیر آمریکا در ناتو گفت: چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا قرار است در نشست امروز بیانیه‌ای رسمی را منتشر کند و انتظار دارد آمریکا نیروهای نظامی را در این شش مرکز کنترل و فرماندهی در شرق اروپا مستقر کرده و همچنین با مقرهای ناتو در غرب لهستان همکاری کند.

انتهای پیام

کد N712419

وبگردی