آفتاب

پارلمان بریتانیا خواستار تشدید عملیات جنگی علیه داعش شد

پارلمان بریتانیا خواستار تشدید عملیات جنگی علیه داعش شد

نمایندگان پارلمان بریتانیا از تشدید عملیات کشورشان علیه داعش حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، هیات تحقیق پارلمان بریتانیا مشارکت این کشور در ائتلاف نظامی علیه داعش را ناکافی دانسته و گفته است که برای پایان دادن به اشغال خاک عراق و سوریه توسط نیروهای داعش، اقدامات نظامی بیشتر بریتانیا لازم است.

این هیات، که از نمایندگان منتخب احزاب مختلف در پارلمان تشکیل یافته، در گزارش خود گفته است که بریتانیا تخصص و منابع لازم را در اختیار دارد تا بتواند از نیروهای نظامی عراق در جنگ علیه داعش پیشتیبانی بیشتری به عمل آورد و همزمان، به پیشبرد یک راه حل سیاسی جهت تحکیم وحدت ملی عراق و از میان بردن زمینه حضور و رشد گروه‌هایی مانند داعش کمک کند.

اعضای هیات در گزارش خود از اینکه فرماندهان نیروهای سه گانه بریتانیا هنگام حضور در برابر این کمیته حتی نتوانستند تصویر روشنی از اهداف نظامی خود در عراق ترسیم کنند ابراز تعجب کرده و گفته است که تا کنون، تنها ۶ درصد از کل عملیات هوایی ائتلاف ضد داعش توسط نیروی هوایی بریتانیا انجام شده است در حالیکه این کشور از توانایی و امکانات به مراتب بیشتری در این زمینه برخوردار است.

در این گزارش آمده است که داعش سرزمین‌هایی به وسعت کل خاک بریتانیا را در اشغال دارد، میلیون‌ها نفر را بی خانمان کرده، تهدیدی جدی را متوجه ثبات و امنیت کشورهای همسایه ساخته و حدود بیست هزار تروریست خارجی را جذب صفوف خود کرده است که بسیاری از آنان به انجام اقدامات تروریستی در سطح جهان متعهد هستند، با اینهمه، بریتانیا نقشی بسیار محدود را در مقابله با این پدیده بر عهده گرفته است.

این هیات توصیه کرده است که دولت بریتانیا تخصص و امکانات بیشتری را جهت کمک به تدوین «طرحی واقعگرایانه» برای اقدامات ائتلاف ضد داعش اختصاص دهد و آمادگی آن را داشته باشد تا در صورت اعلام آمادگی نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد برای دست زدن به عملیات تهاجمی وسیع‌تر علیه نیروهای داعش، از چنین عملیاتی پوشش هوایی مناسبی به عمل آورد.

بریتانیا از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش است که با هدف انجام عملیات هوایی علیه مواضع این گروه تشکیل شده اما مشارکت در عملیات هوایی علیه داعش را به عراق محدود کرده و در حمله به مواضع داعش در سوریه شرکت نداشته است.

کد N712119

وبگردی