آفتاب

حمایت بین‌المللی از سازش سیاسی در یمن/گروه‌های یمنی امروز مذاکرات را از سرمی‌گیرند

حمایت بین‌المللی از سازش سیاسی در یمن/گروه‌های یمنی امروز مذاکرات را از سرمی‌گیرند

گروه‌های سیاسی یمن توافق کردند تا مذاکرات خود را در خصوص بهبود اوضاع سیاسی این کشور ظهر امروز (پنجشنبه) از سر بگیرند. در همین حال، سفیران چندین کشور نیز از حصول سازش سیاسی در یمن ابراز حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، شرکت‌کنندگان در نشست‌های نمایندگان گروه‌های سیاسی و جنبش انصار الله یمن با جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به این کشور توافق یافتند که ظهر امروز مذاکرات خود را از سر بگیرند.

در همین حال، احزاب یمنی چهارشنبه شب رایزنی‌های خود را برای بررسی اوضاع سیاسی این کشور ادامه دادند.

منابع سیاسی در این خصوص خاطرنشان کردند که این رایزنی‌ها با نمایندگان حزب اسلامی اصلاح و حزب سوسیال و دیگر احزاب صورت گرفت.

همزمان، خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که نماینده حزب کنگره مردمی سراسری که علی عبدالله صالح،‌ رئیس جمهوری پیشین یمن ریاست آن را برعهده دارد،‌ به صورت اولیه با شورای ریاست جمهوری موافقت کرده است.

پیشتر احزاب "اللقاء المشترک" در یمن مذاکراتشان را برای بررسی دیدگاه خود نسبت به بهبود اوضاع امنیتی و فراهم کردن فضای مناسب جهت اداره مرحله انتقالی آغاز کردند.

از سوی دیگر، جنبش انصار الله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر گروه‌های سیاسی به توافقی دست نیابند،‌ جنبش انصار الله اجرای تدابیری جهت ساماندهی مساله قدرت در یمن را آغاز می‌کند.

جنبش انصار الله تاکید کرد که این اقدامات و گام‌ها ملی‌گرایانه و مسوولانه است و در آن طرفی به حاشیه رانده نمی‌شود و این امر ضامن آن خواهد بود که کشور از اوضاع کنونی خود خارج شود و خلأ حاصل نیز پر شود.

جنبش انصار الله روز یکشنبه ضرب الاجل سه روزه‌ای برای گروه‌های سیاسی در یمن تعیین کرد تا به توافقی برای پرکردن خلأ قدرت در یمن دست یابند.

از سوی دیگر،‌ جمال بن عمر در بیانیه‌ای که چهارشنبه شب در صفحه فیسبوک خود منتشر ساخت،‌ اعلام کرد با سفیران چند کشور در صنعاء دیدار کرد و آنها بر حمایت خود از تلاش‌ها برای حصول سازش سیاسی در یمن تاکید کردند.

وی با سفیران فرانسه،‌ آمریکا،‌ روسیه،‌ ایران و انگلیس دیدار کرد که این دیدار در راستای تلاش برای دست‌یابی به راه حلی برای بحران سیاسی یمن و احیای روند سیاسی انتقالی در این کشور صورت گرفت.

تمامی سفیران نیز حمایت خود را از تلاش‌های جمال بن عمر جهت نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کمک‌ به طرف‌های یمنی برای دست‌یابی به راه حلی توافقی ابراز داشتند.

انتهای پیام

کد N712096

وبگردی