آفتاب
ظریف در تانزانیا:

اقتصاد مقاومتی باید سرمشق سیاست خارجی و داخلی باشد

اقتصاد مقاومتی باید سرمشق سیاست خارجی و داخلی باشد

وزیر امور خارجه کشورمان، سفیر ایران در تانزانیا و هیات همراه در دومین روز سفر خود به دارالسلام، صبح پنجشنبه به وقت محلی با ایرانیان مقیم تانزانیا در فضایی صمیمانه دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به آفریقا، محمدجواد ظریف طی سخنانی در این دیدار تصریح کرد: اگر بخواهیم می‌توانیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم. اگر بخواهیم می‌توانیم خود را از نفت که فشارهای بین‌المللی از طریق آن بر ایران اعمال می‌شود، رها کنیم. البته نفت یک نعمت خدادادی است و باید از آن استفاده کنیم اما نباید به آن وابسته باشیم.

وی با بیان این‌که «ما آنقدر توان داریم که می‌توانیم هم به توسعه کشورهای دیگر کمک کنیم و هم خودمان در مسیر پیشرفت گام برداریم»، ادامه داد: ما امروز با وجود همه فشارها و تحمیل‌هایی که به ما و ملت‌های قاره مظلوم ولی در عین حال پرتوان آفریقا وارد می‌شود، می‌توانیم در این قاره حضوری فعال داشته باشیم.

وی تاکید کرد: به واقع نه به دلیل تحریم و نه شرایط اقتصادی کنونی بلکه به عنوان یک انتخاب راهبردی و بر اساس سیاست‌های ابلاغی، باید اقتصاد مقاومتی را به عنوان سرمشق سیاست خارجی و داخلی در نظر داشته باشیم. اگر این باور را داشته باشیم که آن‌چه خدا بخواهد اتفاق می‌افتد و آن‌چه نخواهد اتفاق نمی‌افتد، نگرانی از حضور در هیچ عرصه‌ای نخواهیم داشت؛ چه این عرصه، عرصه مبارزه باشد، چه اقتصاد، چه نوآوری و چه حضور در عرصه بازارهای جهانی.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات نیز اظهار کرد: اگر فکر کنیم که در مذاکرات نمی‌توانیم از پس آمریکا بر بیاییم بهترین هدیه را به آمریکا داده‌ایم. اگر فکر کنیم که در مذاکرات هر آن‌چه که آمریکا می‌خواهد می‌شود، از این هدیه بزرگ‌تر نمی‌توان برای آمریکا متصور بود، زیرا در این صورت، گویی ما قبل از مذاکرات، شکست را اعلام کرده‌ایم. اما باور من این است که ما می‌توانیم.

به گزارش ایسنا، مهدی آقاجعفری، سفیر ایران در تانزانیا نیز در ابتدای این دیدار با اشاره به سفر ایرانیان در گذشته برای تجارت به شرق آفریقا گفت: آوازه ایران در آفریقا به قدمت تاریخ شرق این قاره است.

وی ادامه داد: شورای ایرانیان تانزانیا تشکیل شده و تا کنون نشست‌هایی را نیز برگزار کرده است.

انتهای پیام

کد N711948

وبگردی