آفتاب
خطاب به کنگره آمریکا؛

نشنال اینترست:مذاکرات هسته‌ای با ایران را نابود نکنید

نشنال اینترست:مذاکرات هسته‌ای با ایران را نابود نکنید

یک رسانه آمریکایی از کنگره این کشور خواست تا با تصویب تحریم های جدید علیه ایران مذاکرات هسته ای را نابود نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی نشنال اینترست با چاپ مطلبی تحت عنوان «الان مذاکرات با ایران را غرق نکنید» از سناتورهای کنگره این کشور خواست تا از تصویب تحریم های جدید علیه ایران خودداری کنند.

در این مطلب آمده است: اگر از هر دیپلماتی بپرسید که هدف از مذاکرات چیست به شما خواهند گفت که «هدف» گرفتن چیزی از طرف مقابل است بدون اینکه چیز زیادی در قبالش بدهی.

نویسنده در بخشی از این مطلب می نویسد: دیپلماسی کار سختی است نه فقط به این علت که اوضاع سیاسی داخل کشورها با هم متفاوت است و منافع کشورها با هم فرق دارد بلکه گاهی به این علت است که کشورها در مقابل همدیگر سنگربندی کرده اند لذا باید بعضی وقت ها برای اطمینان از نتیجه بخش بودن مذاکرات قمار کرد.

نویسنده در ادامه با اشاره به مذاکرات طولانی مدت ایران و گروه 1+5 که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و اصرار ایران برای داشتن 10 هزار سانتریفیوژ با وجود مخالفت های غرب که خواهان باقی ماندن 4 هزار و 500 سانتریفیوژ است و همچنین خواست ایران مبنی بر لغو تحریم های بین المللی می نویسد: علاوه بر این ها رهبری ایران اعتماد کاملی به واشنگتن در خصوص عمل به تعهداتش ندارد.

در ادامه مطلب آمده است: 14 ماه است که مذاکرات هسته ای در جریان است و تنها کمتر از 3 ماه تا توافق درباره چهارچوب های کلی باقی مانده است و هیچ کس نمی داند که آیا تا پایان مارس به توافق سیاسی خواهیم رسید یا اینکه بعد از آن بتوانیم تا ماه ژوئن توافق نهایی را امضاء کنیم. کلا در حالی که مجموعا 5 ماه تا تصمیم گیری جامعه جهانی درباره برنامه هسته ای ایران باقی مانده است از نظر منطقی درست نیست که کنگره تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کند.

در ادامه نویسنده می نویسد: اگر کنگره می خواهد تحریم های جدید را وضع کند باید به دولت اوباما تا ماه ژوئن فرصت دهد.

نویسنده با اشاره به تلاش برخی سناتورهای تندروی سنا و کنگره برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران و همچنین تصویب لایحه ای که در صورت توافق هسته ای با ایران باید کنگره درباره آن تصمیم گیری کند می نویسد: بطور کلی کنگره می خواهد در مرکز تصمیم گیری ها باشد اما آنچه که کنگره فراموش کرده است فرمانده کل هر که باشد- در زمان های مختلف ممکن است افراد مختلف باشند- کاملا از سوی مردم برای فرماندهی سیاست خارجی آمریکا انتخاب شده است.

در ادامه مطلب آمده است: البته اقدامات کنگره یک اشتباه سهوی نیست بلکه مانع تراشی است که می تواند برای ایرانی ها این ابهام و سوال را بوجود آورد که آیا دولت آمریکا در صورت توافق با ایران قادر به اجرایی کردن توافقات خواهد بود یا خیر.

نویسنده در پایان پیام دولت آمریکا و کارشناسان را به کنگره آمریکا اینگونه اعلام می دارد: اجازه دهید این روند پیش برود. زیرا هرگونه مزاحمت و مانع تراشی که موجب کاهش سرعت آن شود می تواند بعد از 35 سال یکی از عمده ترین اقدامات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا را نابود کند. اگر کنگره می خواهد تحریمی علیه ایران تصویب کند- البته که حق آن است- ولی باید تا ماه ژوئن صبر کند.

کد N711541

وبگردی