آفتاب
صادق خرازی:

ظریف با احزاب جلسه بگذارد/ سیاست خارجی مشکلات داخلی را حل نمی‌کند

ظریف با احزاب جلسه بگذارد/ سیاست خارجی مشکلات داخلی را حل نمی‌کند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهم ظريف با احزاب و گروه‌های سياسی جلسات منظم داشته باشد گفت: وزارت خارجه می‌تواند احزاب را در جريان چگونگی پيشرفت مذاكرات قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمدصادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفتگویی با روزنامه اعتماد با اشاره به روند مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزينه فايده عملگرايي در سياست خارجي با توجه به شرايط فعلي چگونه ارزيابي مي‌شود؟ اظهار داشت: هزينه فايده اجراي درست و غلط در سیاست خارجی كاملا مشخص است. آنچه امروز در عيارسنجي مي‌بينيم كاهش فشارهاي خارجي است.

وی با بیانی انکه امروز توان موقعيت بازدارنده ايران افزايش يافته است گفت: ما در موازنه قدرت منطقه‌اي جايگاه خودمان را رفته رفته مجددا به دست مي‌آوريم. ارزيابي اينكه ما دو سال قبل كجا بوديم و امسال كجا هستيم كار سختي نيست. دو سال قبل صحبت از افزايش تحريم‌ها و حمله نظامي بود الان صحبت از رفع موانع مي‌شود و طرف مقابل ما به هويت ملت ايران احتراممی‌گذارد.

خرازی خاطر نشان کرد: دوسال قبل تمام مجريان سياست خارجي به دنبال راه‌حل مي‌گشتند اما الان راه‌حل وجود دارد و روي ميز است.

غربی‌ها به تعهداتشان در توافق ژنو عمل نکرده‌اند

سفیر اسبق ایران در فرانسه با تاکید بر اینکه بايد ديد براي اعمال تحريم‌های علیه ایران در چه مقطعي تصميم گرفته شده بود و زمان اجراي آن چگونه تدوين شد اظهار داشت: آنچه به صورت ماهوي مهم جلوه مي‌كند اين است كه شوراي امنيت سازمان ملل، اتحاديه اروپا و ايالات متحده امريكا در جهت كاستن تحريم‌ها و رفع موانع گام بر‌مي‌دارند.

وی افزود: ما معتقديم آنها به تعهدات‌شان به‌طور كامل عمل نكرده‌اند و اگر طرف‌هاي مقابل ما به توافق ژنو خوب عمل كرده بودند و آمريكايي‌ها در مذاكرات وين دوگانه عمل نمی‌کردند بسياري از مشكلات حل شده بود.

خرازی گفت: اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه به صورت جمعي و كلان ما به كاهش تحريم‌ها نزديك‌تريم تا بازگشت به دوران گذشته. در واقع ما امروز به پيروزي نزديك‌تر از شكست هستيم.

دولت باید از انتقادات منتقدین استفاده کند

معاون اسبق وزارت امور خارجه تمامي منتقدان روحاني را وابسته به يك جريان فكري و سياسي ندانست و تصریح کرد: به هر حال برخي با دلسوزی ترمينولوژی و متدولوژی دولت در عرصه مذاكرات هسته‌ای را نقد مي‌كنند.

خرازی تاکید کرد: به اعتقاد من نمي‌توان گفت همه منتقدان هدايت شده و سازمان يافته هستند. به همين دليل هم دولت موظف است كه اگر مدعي است بر نقش مردم و نخبگان وقوف دارد – كه به اعتقاد من ادعاي درستي است- بايد از اين انتقادات استفاده كند. انتقاد باعث بلوغ و رشد فكر جامعه مي‌شود.

عمده نقدها به دولت از روی دلسوزی و توجه به منافع ملی است

این دیپلمات پرسابقه با بیان اینکه هيچكس بدون نقد نمي‌تواند موفق شود گفت: البته شكي نداريم برخي نقدها هم مغرضانه است. به هر روي بايد در نوع نگرش‌مان در نقادي انصاف، خداوند و منافع ملي را در نظر بگيريم. اگر بخواهيم افراد را به صرف اينكه در گروه سياسي ما جاي نمي‌گيرند بكوبيم هيچ كدام از اين موارد را در نظر نگرفته‌ايم.

به اعتقاد خرازی تمام منتقدان سازمان يافته عليه دولت فعاليت نمي‌كنند بلکه تنها بخشي از انتقادها و تخريب‌ها سازماندهي شده و كاملا محسوس است كه كجا را هدف قرار داده‌اند، اما اكثر نقدها برخوردار از نوعي دلسوزي براي كشور و منافع ملي است.

 سفیر اسبق ایران در فرانسه اجراي موفقيت‌آميز سياست خارجي دولت را در چشم مردم و نخبگان و كنشگران سياسي داخلي موفق ازیابی کرد و افزود: دولتي كه با قدرت عمل توانسته باشد منافع ملي را در ديد مردم تامين شده نشان دهد دولت موفقي است. دولتي ناموفق است كه نتوانسته گليم ملت را از آب بيرون بكشد.

وی تاکید کرد: ممكن است عده‌اي بخواهند در داخل بحران ايجاد كنند اما دولتي موفق است كه تامين امنيت ملي و منافع ملي را همزمان تامين كند. اين كار توسط يك دولت مقتدر انجام شدني است.

خرازی با اشاره به اینکه سياست داخلي بايد در راستاي منافع ملي باشد نه حزبي گفت: اگر كسي تصور كند مي‌تواند با سياست خارجي دولت را بكوبد خدمت نكرده است. كنشگران سياسي بايد بدانند اهدافي كه توسط ساختار سياسي ساخته شده است در ساختار كلي نظام تدوين شده و دولت‌ها در شيوه‌هاي اجرا با يكديگر تفاوت دارند.

وزارت امور خارجه احزاب را در جریان پیشرفت مذاکرات قرار دهد

معاون اسبق وزارت امور خارجه افزود: كنشگران سياسي بايد بتوانند نقش هم‌افزايي را در پيشبرد اهداف كشور ايجاد كنند. معمولا كنشگران مي‌توانند مانورهايي دهند كه قدرت بازدارنده دستگاه سياست خارجي را افزايش دهد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با ارائه این پيشنهاد که ظريف با احزاب و گروه‌هاي سياسي جلسات منظم داشته باشد تاکید کرد: وزارت خارجه می تواند احزاب را در جريان چگونگي پيشرفت مذاكرات و فعل و انفعالات جهاني و منطقه‌اي قرار دهند تا احزاب و جامعه مدني با كمك به وزير خارجه بتوانند نقش خود را ايفا كنند.

سیاست خارجی مشکلات داخلی را حل نمی‌کند

وی افزود: بايد ميان احزاب و دستگاه ديپلماسي يك رابطه متقابل ايجاد كرد تا هر‌دو به يكديگر كمك كنند.

خرازی با بیان اینکه من معتقدم فضاي داخلي باز است و نمي‌توان گفت پيروزي يا خداي نكرده شكست در سياست خارجي فضاي سياسي و امنيتي داخلي را تغيير مي‌دهد تاکید کرد: بايد دولت به گونه‌اي عمل كند كه اركان نظام بدانند مردم ايران نخبه و فهيم هستند و در كنار دولت قرار دارند؛ اينكه اين‌گونه تلقي كنيم كه سياست خارجي مشكلات داخلي را حل مي‌كند، من اين را قبول ندارم. اين دو مقوله به يكديگر وابسته نيستند.

کد N711406

وبگردی