آفتاب

خاطرات رییس جمهوری سابق کره جنوبی جنجال برانگیز شد

خاطرات رییس جمهوری سابق کره جنوبی جنجال برانگیز شد

ایرنا نوشت:

انتشار کتاب خاطرات رییس جمهوری سابق کره جنوبی، در همسایه شمالی این کشور جنجال به پا کرد تا تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح که سئول و پکن آن را آغاز کرده اند، در آستانه شکست قرار گیرد.

کتاب خاطرات «لی میونگ باک» رییس جمهوری سابق کره جنوبی هفته گذشته منتشر شد. او در کتابش با نام «دوران رییس جمهور»، جزییاتی از روابط پشت پرده دو کره از جمله پیشنهاد پیونگ یانگ برای برگزاری مذاکرات صلح در ازای دریافت پول و غذا را فاش کرد.

این کتاب در کره شمالی با واکنش شدیدی روبرو شد تا جایی که روزنامه رسمی «رودونگ سینمون» وابسته به حزب حاکم کارگران کره شمالی با انتشار یادداشتی، نوشته های «لی میونگ باک» رییس جمهوری سابق کره جنوبی در این کتاب را به باد انتقاد گرفت.

این روزنامه، «لی» را «سیاستمداری نادان» توصیف کرد و نوشت: کتاب خاطرات وی، مجموعه ای از تحریف ها و دروغ پردازی ها است.

روزنامه رسمی کره شمالی همچنین «لی» را به دلیل مدیریت ضعیف در مدت ریاست جمهوری اش بین سال های 2008 تا 2013 میلادی مستحق انتقاد عمومی دانست و نوشت: وی باید کتابی از اشتباهات خود به چاپ برساند.

«لی» در کتاب خاطرات خود نوشته بود: کره شمالی در سال 2009 میلادی به عنوان پیش شرطی برای برگزاری نشست در سطح سران با کره جنوبی، 10 میلیارد دلار پول نقد و 500 هزار تن مواد غذایی درخواست کرده بود، اما وی به این کار مبادرت نکرده است.

رییس جمهوری سابق کره جنوبی در کتاب خود همچنین نوشت: پیونگ یانگ فهرستی از درخواست ها را فرستاده و اعلام کرده بود برای برگزاری نشست سران دو کره این درخواست ها باید انجام شود. این فهرست شامل 400 هزار تن برنج ، 100 هزار تن ذرت ، 300 هزار تن کود و 10 میلیارد دلار پول نقد برای کره شمالی بود.

وی در کتاب خاطرات خود نوشت: «کیم جونگ ایل» رهبر پیشین کره شمالی برای برگزاری یک نشست دیگر در سطح سران، با کره جنوبی پیش از مرگ خود در سال 2011 میلادی تلاش کرد، اما این تلاش ها نتیجه ای نداد.

روابط سئول - پیونگ یانگ در دوران ریاست جمهوری «لی» به پایین ترین حد خود رسیده بود.

دو کره از نظر فنی همچنان در جنگ هستند چرا که جنگ سال های 1950 تا 1953 میلادی کره فقط با برقراری آتش بس پایان یافته و هیچ نوع معاهده صلحی بین آنها به امضا نرسیده است.

4949

کد N711317

وبگردی