آفتاب

کنفرانس امنیتی مونیخ با تمرکز بر فروپاشی نظم جهانی جمعه آغاز به کار می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ با تمرکز بر فروپاشی نظم جهانی جمعه آغاز به کار می‌کند

کنفرانس امنیتی مونیخ که قرار است از روز جمعه آینده در آلمان آغاز به کار کند به مسائل امنیتی جهان از جمله درگیری اوکراین، مقابله با تروریست‌های داعش و سقوط نظم جهانی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در جریان کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ که به مدت سه روز برگزار خواهد شد، مسائل دیگری نظیر مذاکرات هسته‌ای ایران، جنگ سوریه و بحران آوارگان، گسترش ویروس ابولا در غرب آفریقا و تروریسم سایبری در دستور کار قرار خواهد داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان یکی از 20 سران کشورهایی است که در فهرست شرکت کنندگان این کنفرانس هستند وعلاوه بر آنها 60 تن از وزیران دفاع و امور خارجه دیگر کشورها شامل جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز به این کنفرانس خواهند آمد.

همچنین پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و جوبایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا به این کنفرانس که پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ است خواهند پیوست.

این کنفرانس در زمان اوج جنگ سرد تشکیل شد و قرار است در نشست آتی خود تمرکز زیادی بر تشدید تنش‌ها میان شرق و غرب برسر اوکراین بپردازد.

وولف گانگ ایشینگر، دیپلمات کهنه کار آلمانی و سازمان دهنده این کنفرانس اظهار داشت: کنفرانس مونیخ قرار است به بحث درباره افزایش بی‌سابقه بحران‌های جهانی در سال گذشته میلادی و همچنین ناتوانی جامعه بین‌المللی برای مقابله با آنها بپردازد.

وی هشدار داد: نظم جهانی اکنون در حال فروپاشی است. ما در عصر سقوط نظم زندگی می‌کنیم. ولادیمیر پوتین، رئیس روسیه در اوکراین این کار را می‌کند، چین در مقابل ژاپن آن کار را می‌کند، ایران در مناقشه هسته‌ای چنین تلاشی دارد و افراط‌گران نیز با اقدامات وحشتناکی که انجام می‌دهند خود را نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: نیاز مبرمی برای مدیریت جهانی وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل واقعا باید یک بحران را در عرض یک هفته حل و فصل کند اما می‌بینیم که این شورا دچار بن بست شده است و هیچ اراده‌ای برای اصلاح آن وجود ندارد.

همچنین اندیشکده گروه بحران بین‌الملل نیز هشدار داد که افزایش رقابت‌های ژئوپلیتیکی در سطح جهان در حال حاضر بروز پیدا کرده و این منجر به یک جهان غیرقابل کنترل‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر خواهد شد.

در حالی که روسای جمهور، نخست وزیران، ژنرال‌ها و شیخ‌های عرب عازم شهر مونیخ در جنوب آلمان می‌شوند تا در کنفرانس امنیتی شرکت کنند بیش از سه هزار نیروی پلیس آلمان برای حراست از هتل‌های لوکسی که میزبان این رخ داد در مونیخ هستند، در آماده باش قرار دارند.

از جمله 400 مهمان این کنفرانس حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و روسای جمهوری فنلاند، لیتونی و استونی هستند. محمد جواد ظرف وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است در این کنفرانس حضور پیدا کند و ممکن است بر سر برنامه‌هسته‌ای ایران نشست‌هایی را با همتایان خود در کشورهای غربی داشته باشد.

همچنین کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل و چند تن از مدیران عامل شرکت‌های مهم جهانی و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی نظیر عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و صلح سبز نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N711302

وبگردی