آفتاب

موگابه در مقام رئیس اتحادیه آفریقا می‌تواند به اروپا سفر کند

موگابه در مقام رئیس اتحادیه آفریقا می‌تواند به اروپا سفر کند

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت، با وجود آنکه رئیس‌جمهوری زیمبابوه از سوی بروکسل ممنوع‌السفر اعلام شده، اما وی می‌تواند در مقام رئیس جدید اتحادیه آفریقا سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاترین ری، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: این ممنوعیت در مواقعی که رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه در مقام رئیس اتحادیه آفریقا سفر می‌کند، لغو خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مساله در رابطه با همسر موگابه در صورتی که همراهش باشد نیز صادق است یا خیر، گفت: مساله ممنوع‌السفر بودن همسر موگابه باید بررسی شود.

اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی دعوت نامه ویژه‌ای را برای موگابه صادر کرد تا در نشست اتحادیه اروپا و آفریقا در بروکسل شرکت کند اما هرابرت موگابه هنگامی که به همسرش ویزای سفر داده نشد، این دعوت را رد کرد.

اتحادیه اروپا در سال 2002 میلادی موگابه و دولتش را به خاطر "نقض جدی حقوق بشر" مورد تحریم تسلیحاتی، ممنوعیت از سفر و مسدود کردن اموال و دارایی‌ها قرار داد.

اتحادیه اروپا اخیراً برخی از تحریم‌هایش را به امید عادی‌سازی روابط با زیمبابوه لغو کرده اما موگابه و همسرش همچنان در لیست ممنوع‌السفرها هستند.

موگابه به خاطر موضع سازش‌ناپذیرش نسبت به غرب و قدرت‌های استعمارگر مشهور است و آنها را مقصر بسیاری از مشکلات آفریقا می‌داند.

موگابه که هفته گذشته ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را به عهده گرفت، گفت: به گفته‌های غرب اهمیتی نمی‌دهد.

انتهای پیام

کد N710511

وبگردی