آفتاب

حمله "داعشی‌ها" به حوزه‌های نفتی لیبی همزمان با تلاش‌های سیاسی برای مهار بحران

حمله "داعشی‌ها" به حوزه‌های نفتی لیبی همزمان با تلاش‌های سیاسی برای مهار بحران

ارتش لیبی اعلام کرد که توانسته حمله شبه‌نظامیان تندرو "وابسته به داعش" به منطقه هلال نفتی این کشور را دفع کند اما متحمل تلفاتی شده است. در همین حال کنگره ملی لیبی اعلام کرد که مذاکرات ملی لیبی با اشراف سازمان ملل به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز، منابعی در ارتش لیبی اعلام کردند: به دنبال درگیری‌های منطقه هلال نفتی لیبی در شمال، شبه‌نظامیان وابسته به داعش، به حوزه نفتی شهر الجفره در جنوب لیبی نیز حمله کردند. در این حوزه نفتی که در شمال شرق شهر الجفره قرار دارد، شرکت فرانسوی توتال مشغول به کار است.

این درحالی است که ارتش لیبی از کشته شدن 16 نظامی خود در 24 ساعت گذشته در درگیری‌های منطقه هلال نفتی خبر داد. درگیری‌های هلال نفتی پس از چندین ساعت آتش سنگین دو طرف متوقف شد.

احمد المسماری، یکی از مقامات ارتش لیبی در باره حمله تندروها به تاسیسات نفتی جنوب اعلام کرد: درگیری‌های شدید با افراطی‌ها در جنوب پس از حمله افراطی‌ها به این حوزه نفتی آغاز شد و ارتش 11 سرباز خود را از دست داد و نزدیک به 25 سرباز دیگر هم زخمی شدند. شبه‌نظامیان وابسته به داعش یک کارگر فرانسوی را نیز ربودند و چندین تن دیگر را به قتل رساندند.

المسماری افزود: ارتش لیبی در حال پیشروی به سمت شهر درنه بود که در منطقه سیدی خالد با اسلحه نیمه‌سنگین وارد نبردی سخت شد. در این درگیری، ارتش شبه‌نظامیان وابسته به داعش را درهم کوبید و خسارات سنگینی به مهمات و نیروهای آنها وارد کرد.

ارتش لیبی شهر درنه را در محاصره دارد و گروه‌های افراطی کنترل شهر را در دست دارند.

علی الحاسی، سخنگوی اتاق عملیات نظامی منطقه هلال نفتی لیبی نیز تاکید کرد: نیروهای دولتی روز سه‌شنبه، در مقابل حمله شبانه شبه‌نظامیان فجر لیبی به منطقه هلال که از چهار محور صورت گرفت، ایستادگی و آن را خنثی کردند.

الحاسی افزود: این شبه‌نظامیان از منطقه بن جواد در شرق به سمت شهر السدره در حال پیشروی بودند که نیروهای دولتی به شدت با آنها برخورد کرده و با کمک نیروهای هوایی خسارات سنگینی به مهمات و نیروهای آنان وارد کردند.

در همین حال شبکه خبری الجزیره به نقل ازعمر حمیدان، سخنگوی کنگره ملی لیبی اعلام کرد که گفت‌وگوی سیاسی که سازمان ملل ناظر آن است طی چند روز آینده در لیبی برگزار می‌شود.

حمیدان افزود: کنگره ملی لیبی با برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل که به طرابلس سفر کرده، در مورد محل برگزاری نشست‌های سیاسی در لیبی موافقت کرده است.

حمیدان بدون اشاره به محل دقیق برگزاری نشست‌ها گفت: توافق اولیه برای برگزاری این نشست در داخل لیبی صورت گرفته و به احتمال زیاد در اواخر این هفته زمان دقیق آن مشخص می‌شود.

سخنگوی کنگره ملی لیبی تاکید کرد: تاکنون در مورد روند مذاکره و افراد حاضر در این نشست‌ها توافق شده و قرار است که چهار عضو کنگره به همراه چهار نماینده پارلمان طبرق در این نشست‌ها حضور داشته باشند.

لیون در سفر خود به طرابلس با نوری بوسهمین، رئیس کنگره ملی لیبی و ریاست گروه مذاکره این کنگره دیدار کرد. حمیدان اعلام کرد: تشکیل دولت وفاق ملی بند اصلی نشست‌های گفت‌وگو لیبی است.

وی ادامه داد: تشکیل دولت براساس اصولی چون قانون اساسی، اصول انقلاب 17 فوریه و قوانین دادگاه عالی لیبی در خصوص انحلال پارلمان طبرق خواهد بود.

از سوی دیگر افراد ناشناس به سفارت سودان در طرابلس، پایتخت لیبی حمله کرده و بمبی دست‌ساز به این سفارت پرتاب کردند اما این بمب منفجر نشد. سفارتخانه پس از خنثی شدن این بمب کار خود را دوباره از سر گرفت.

انتهای پیام

کد N710429

وبگردی