آفتاب

آسوشیتدپرس: ایران و آمریکا درحال رسیدن به توافقی هستند که ایران سانتریفیوژهایش را حفظ می کند

آسوشیتدپرس: ایران و آمریکا درحال رسیدن به توافقی هستند که ایران سانتریفیوژهایش را حفظ می کند

ایرنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین به نقل از دیپلمات های غربی گزارش داد: ایران و آمریکا در حال بحث درباره پیشنهادی برای توافق هسته ای هستند که به موجب آن ایران بخش زیادی از سانتریفیوژهای خود را حفظ خواهد کرد.

براساس این گزارش، دو دیپلمات به آسوشیتدپرس گفتند: در حالی که زمان مذاکرات در حال پایان یافتن است، آمریکا و ایران در حال بحث بر روی طرحی برای توافق هستند که به ایران اجازه می دهد بخش زیادی از فناوری غنی سازی اورانیوم خود را حفظ کند اما توان بالقوه تولید سلاح را کاهش دهد.

آسوشیتدپرس گفت: چنین سازشی می تواند به بن بست یک دهه گذشته در خصوص تلاش ها برای محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران پایان دهد و طبق آن ایران از اجابت درخواست های قبلی آمریکا برای کاهش شدید تعداد سانتریفیوژها خودداری می کند .

کارشناسان هشدار می دهند که هرگونه کاهشی در میزان کارایی سانتریفیوژها نسبت به کاهش تعداد سانتریفیوژها با سرعت بیشتری قابل برگشت است و منتقدان قدرتمند مذاکرات در کنگره آمریکا ممکن است این موضوع را دستاویز انتقاد و مخالفت قرار دهند.

این دیپلمات های آشنا با موضوع در آستانه دور تازه مذاکرات در هفته جاری گفتند که هیچ تضمینی نیست که این پیشنهاد بتواند به یک توافق منجر شود.

به گفته این دیپلمات ها، بر طبق پیشنهاد مطرح شده، اکثر تعداد 10 هزار سانتریفیوژ ایران باقی می ماند اما قالب بندی آنها را به نحوی تغییر دهد که میزان غنی سازی آنها کاهش یابد.

یکی از دیپلمات ها گفت این توافق می تواند شامل سایر محدودیت ها نیز باشد تا از تحت کنترل ماندن برنامه هسته ای تهران اطمینان حاصل شود.

به عنوان نمونه ، به ایران اجازه داده خواهد شد تا مقدار مشخصی از گاز اورانیوم که برای غنی سازی به سانتریفیوژها تزریق می شود را حفظ کند. مقدار گاز بستگی به تعداد سانتریفیوژهایی دارد که این کشور حفظ می کند.

در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: موضوع دیگر اینکه ایران متعهد می شود بیشتر مقدار اورانیوم غنی شده تولیدی خود را به خارج منتقل سازد تا از این طریق میزان مورد نیاز این کشور برای تولید بمب کاهش یابد.

ایران سال گذشته پیشنهاد داده بود که اگر اجازه یابد فعالیت بیشتر سانتریفیوژها را حفظ کند، میزان تولید آنها را پایین آورد. اما در آن زمان آمریکا و شرکای مذاکراتی این پیشنهاد را رد کردند.ˈ

اما در آستانه دو ضرب الاجل اواخر ماه مارس برای توافق درباره نکات کلی و 30 ژوئن برای رسیدن به توافق جامع، هر دو طرف تحت فشار فزاینده ای قرار دارند.

شکست این بار در مذاکرات می تواند به تلاش قانونگذاران بانفوذ آمریکا برای تصویب تحریم های بیشتر منجر شود.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که یک رشته از مباحثات در جریان است که تمرکز آنها به ادعای وی قطع راههای بالقوه دسترسی ایران به بمب هسته ای است.

وی در واشنگتن به خبرنگاران گفت: این پازل قطعات زیادی دارد که باید کنار یکدیگر قرار گیرد و اینها شامل تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران و چگونگی کارکرد آنها است.

 

 

23231

 

کد N710125

وبگردی