آفتاب

پوروشنکو: شک ندارم که آمریکا به اوکراین تسلیحات جنگی خواهد داد

پوروشنکو: شک ندارم که آمریکا به اوکراین تسلیحات جنگی خواهد داد

به دنبال ابراز آمادگی واشنگتن برای انجام "اقدامی پرخطر"، رئیس جمهوری اوکراین گفت، شکی ندارد که آمریکا تسلیحات لازم را برای مبارزه با جدایی طلبان حامی روسیه برای نیروهای کی‌یف تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین گفت: شکی ندارم که تصمیم ارسال تسلیحات به اوکراین هم از سوی آمریکا و هم از سوی دیگر شرکایمان تصویب خواهد شد.

وی یک روز پس از کشته شدن دست کم 19 غیرنظامی و پنج نیروی دولتی در مبارزه با جدایی طلبان حامی روسیه، به خبرنگاران در شهر خارکف گفت: ما باید ابزاری داشته باشیم تا از خودمان دفاع کنیم.

همزمان با افزایش امیدها در کی‌یف نسبت به این که درخواست‌های طولانی مدتش از آمریکا درباره تامین تسلیحاتی ممکن است تحقق یابد، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به نشانه حمایت از رهبری حامی غرب اوکراین به کی‌یف سفر خواهد کرد.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر ارسال سلاح به دولت اوکراین را رد کرده بود اما ناکامی تحریم‌های اقتصادی برای ودار کردن مسکو به توقف حمایت نظامی از جدایی طلبان، باعث شد تا واشنگتن مجددا این گزینه را بررسی کند.

در حالی که قرار نیست کری در سفرش به کی‌یف بیانیه‌ای بدهد، یکی از منابع دیپلماتیک اوکراین گفت: کی‌یف امیدوار است در جریان این سفر جان کری و دیدار قریب الوقوع پوروشنکو با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مونیخ اظهارات شفاف‌تری را نسبت به درخواستش دریافت کند.

واشنگتن تاکنون کمک‌های غیر کشنده‌ای را همچون تجهیزات دید در شب و کمک‌های پزشکی برای اوکراین فراهم کرده است.

این در حالی است که همزمان با بررسی این گزینه از سوی آمریکا، درگیری‌ها در شرق اوکراین افزایش یافته است.

سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد، در سه هفته اخیر تلفات غیرنظامیان به 224 تن افزایش یافته و کل کشته شدگان این درگیری از آوریل سال گذشته میلادی تاکنون به بیش از 5358 تن رسیده است.

زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر هشدار داد: هرگونه افزایش درگیری‌ها باعث ایجاد فاجعه‌ای برای 2 / 5 میلیون نفری خواهد بود که در وسط این درگیری‌ها در شرق اوکراین زندگی می‌کنند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اوکراین نیز در بیانیه‌ای گفت: وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. مردم در زیرزمین‌های خانه‌ها پنهان می‌شوند و آن‌هایی که برای کمک‌های اولیه از زیرزمین خارج می‌شوند در خطر زخمی یا کشته شدن قرار دارند.

انتهای پیام

کد N709887

وبگردی