آفتاب
یک محقق فلسفه و کلام اسلامی:

سبک زندگی، متأثر از نوع باورها و ارزش‎های حاکم بر فرد و جامعه است

سبک زندگی، متأثر از نوع باورها و ارزش‎های حاکم بر فرد و جامعه است

یک محقق فلسفه و کلام اسلامی گفت: اسلامی بودن آداب و توحیدی‌بودن شیوه­ زندگی بدین معناست که سبک زندگی بتواند بسترساز عبودیت الهی در حیات انسانی باشد.

زینب بیرانوند در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان بیان کرد: یافته‌­ها نشان می­‌دهد که سبک زندگی هر فرد و جامعه، متأثّر از نوع باورها(جهان بینی) و ارزش­‌های (ایدئولوژی) حاکم بر آن فرد و جامعه است.

وی اضافه کرد: جهان بینی مادی و ارزش­‌های لذت گرایانه و سودمحور طبیعتاً سبک زندگی خاصی را پدید می­‌آورند، همانطور که جهان بینی الهی و ارزش­‌های کمال گرایانه و سعادت محور سبک زندگی ویژه­‌ای را شکل می­‌دهند. در میان ادیان گوناگون، اسلام نگرش خاصی به سبک زندگی انسان­‌ها دارد.

این کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام ادامه داد: ارزش­‌ها و هنجارهایی که اسلام در دسترس انسان می­‌گذارد؛ سلیقه، منش و برداشت­‌های او را از زندگی تحت تأثیر قرار می­‌دهد و در نهایت، سبکی را ترسیم و ترویج می­‌کند که به شکل­‌گیری الگوهای رفتاری و

شیوه­‌های زندگی خاصی می­‌ا‌نجامد.

بیرانوند افزود: جایگاه الهی، انسانی و جهانی و عناصر مربوط به آن از جمله خدامحوری، کرامت انسانی، حیات طیبه و... از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر شکل­‌گیری سبک زندگی معنوی هستند و این مهم تنها در سایه­ تعلیمات اسلامی و آموزه­‌های ائمّه که در برگیرنده­ تمامی خصال انسانی است، میسر می­‌شود.

انتهای پیام

کد N709684

وبگردی