آفتاب

توافق هسته ای هند و آمریکا امسال نهایی می شود

توافق هسته ای هند و آمریکا امسال نهایی می شود

وزارت خارجه هند از احتمال نهایی شدن توافق هسته ای کشورش با آمریکا تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هند از احتمال نهایی شدن توافق هسته ای این کشور با آمریکا تا پایان امسال خبر داد.

مقامات هندی معتقد هستند که توافق درمورد گشودن بخش انرژی هسته ای هند به روی شرکت های آمریکایی که در سفر ماه گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دهلی نو حاصل شده است می تواند امسال نهایی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این خصوص گفت : ما متعهد به اجرای توافقات به دست آمده در سریع ترین زمان ممکن هستیم. وی همچنین گفت درحال حاضر هیچ مانع سیاسی در این زمینه وجود ندارد.

هند و آمریکا توافقنامه ای تاریخی را درخصوص همکاری در بخش انرژی هسته ای امضا کردند که به سال 2008 باز می گردد. اما این توافقنامه هرگز محقق نشد، زیرا هند قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن سازندگان رئاکتورها مسئول اصلی هرگونه حادثه خواهند بود.

بر اساس توافق اخیر بین آمریکا و هند، هند باید کنوانسیون آژانس بین المللی انرژی اتمی  درباره غرامت خسارت هسته ای را نیز تصویب کند، اقدامی که کاخ سفید ابراز امیدواری کرده تا در آینده نزدیک صورت گیرد.

یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن از هندی ها انتظار دارد در آینده ای نزدیک این کنوانیسیون آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصویب کنند.

کد N709535

وبگردی