آفتاب

بازتاب گسترده پرتاب ماهواره فجر دررسانه های جهان: نگران راکت های ایرانی حامل سلاح هسته ای هستیم

بازتاب گسترده پرتاب ماهواره فجر دررسانه های جهان: نگران راکت های ایرانی حامل سلاح هسته ای هستیم

ایسنا نوشت:

متخصصان سازمان هوا فضای وزارت دفاع به عنوان نخستین سازمان پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان اولین سازنده ماهواره در کشور توانستند چهارمین ماهواره‌ی بومی ایران را با نام فجر به فضا پرتاب کرده و درمدار زمین قرار دادند. این دستاورد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

خبرگزاری آسوشیدپرس ضمن انتشار خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره فجر در روز دوشنبه آن را به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ارتباط داد و نوشت: این موشک در حالی در مدار زمین قرار گرفت که مذاکرات قدرت‌های جهانی با این کشور بر سر مساله‌ی هسته‌ای ایران ادامه دارد. بازرسان بین‌المللی نگران‌اند که برنامه‌ی ماهواره و فضایی ایران به این کشور کمک کند تا راکت‌هایی را طراحی کند که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایران تاکید دارد که برنامه‌ی ماهواره‌اش اهداف کاملا صلح آمیز دارد اما غرب ابراز نگرانی می‌کند که ایران ممکن است اورانیوم کافی برای تولید سلاح هسته‌ای را غنی‌سازی کند.

هم‌چنین شبکه‌ی خبری الجزیره خبر پرتاب این ماهواره را منتشر کرد و نوشت: ایران توانست روز دوشنبه چهارمین ماهواره خود را به فضا پرتاب کند که هشت دقیقه پس از پرتاب در مدار زمین قرار گرفت و اکنون با پایگاه‌های زمینی خود در ارتباط است.

به گفته‌ی رسانه‌های داخلی ایران این ماهواره کاملا بومی است و قادر است تصاویر و عکس‌های دقیق از فضا بگیرد.

این کشور پیش از این در سال 2009 تا 2012 سه ماهواره دیگر را به فضا پرتاب کرده بود.

به گزارش شبکه‌ی خبری الجزیره، فعالیت‌های ایران در زمینه هوا - فضا موجب بروز نگرانی‌هایی در میان جامعه‌ی بین‌الملل در این خصوص شده است که پیشرفت تهران در این زمینه ممکن است اهداف نظامی داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار این خبر نوشت: ایران روز دوشنبه یک ماهواره را که از سال 2012 تاکنون اولین آن محسوب می‌شود به طور موفقیت آمیز به فضا پرتاب کرد. حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران ورود آن به مدار زمین را اعلام کرد و گفت: که خود دستور آن را صادر کرده است.

ایران هم‌زمان آغاز مراسم سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی که 10 روز به طور می‌انجامد این ماهواره را به فضا فرستاده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود در اقدامی مداخله جویانه نوشت که این پیشرفت‌های ایران می‌تواند موجب افزایش نگرانی‌های غرب نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شود. برخی کشورهای غربی تهران را به داشتن فعالیت‌های نظامی در برنامه‌ی هسته‌ای گذشته‌اش متهم می‌کنند و نگران‌اند که این تکنولوژی (پیشرفت در عرصه‌ی ساخت ماهواره) منجر به گسترش برنامه‌ی موشک بالستیک دوربرد در ایران شود که پتانسیل برخورداری از ظرفیت کلاهک هسته‌ای را دارند.

علاوه بر این رسانه‌های دیگر جهان شامل، روزنامه دیلی میل، روزنامه صهیونیسیتی، تایمز آوا اسراییل، شبکه‌ی خبری ای‌بی‌سی نیوز، پایگاه خبری عرب نیوز، خبرگزاری شینهوا و ... پوشش گسترده‌ای از این رویداد خبری ارائه دادند.

جوسازی‌های برخی رسانه‌های غربی و عربی درباره برنامه فضایی و هسته‌ای ایران در حالی انجام شد که ایران همواره تاکید کرده است فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

پیش از این نیز سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان گفته بود بخش موشکی مربوط به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و این موضوعی است که ما تصمیم می‌گیریم چه باشد و چه نباشد؛ و هیچ اراده‌ای نمی تواند خارج از اراده ما خودش را بر تصمیماتی که که ما در این حوزه می‌گیریم اعمال کند؛ و اساسا هم موضوع موشکی در بحث مذاکرات هسته‌ای در هیچ زمانی از طرف ما پذیرفته نشده است، و الان هم طرف مقابل اصراری بر این موضوع ندارد، و به عبارتی پذیرفته که جزو مقوله‌های مورد مذاکره نیست.

 


23231

 

کد N709429

وبگردی