آفتاب

الهام از هنر قلمزنی در طراحی پوستر جشنواره امام رضا(ع)

الهام از هنر قلمزنی در طراحی پوستر جشنواره امام رضا(ع)

طراح پوستر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: در طراحی پوستر این دوره از هنر قلمزنی الهام گرفتم و یکی از آثار منتخب جشنواره در بخش صنایع دستی را مورد توجه قرار دادم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسین فیلی‌زاده در گفت‌وگویی درباره ویژگی‌های پوستر این دوره از جشنواره گفت: چند نمونه کار اتود زدم که در آن‌ها از نقوش اسلیمی، گل و مرغ و هنر خوشنویسی استفاده شده بود اما مسئولان محترم جشنواره تأکید داشتند پوستر ساده‌تر و گیراتر باشد و با یک نگاه بتوان ارتباطی بین آن با حضرت رضا(ع) پیدا کرد. به همین منظور یک اثر هنری صنایع دستی را دستمایه خلق پوستر قرار دادم.

وی ادامه داد: «شمس‌الشموس» یکی از القاب حضرت رضا(ع) است و نمونه قلمزنی آن توسط یکی از هنرمندان صنایع دستی در یکی از دوره‌های پیشین جشنواره امام رضا(ع) خلق شده است.

این هنرمند ادامه داد: تقارن اثر و قرابت آن با هنرهای سنتی به کار رفته در حرم حضرت و همچنین فرم‌های اطراف که بیانگر رشد و نمو بود و یک رویداد تازه و رو به جلو را تداعی می‌کرد سبب انتخاب آن شد. مضاف بر آنکه عموم مردم با چنین فرم‌های سنتی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند.

فیلی‌زاده درباره رنگ پوستر نیز گفت: رنگ سرمه‌ای به کار رفته در پس‌زمینه پوستر از رنگ‌هایی است که در نقوش و کاشی‌کاری‌های ایرانی اسلامی به وفور استفاده شده است. ضمن اینکه رنگ پوستر سال گذشته سبز بود و برای امسال باید رنگ متفاوتی انتخاب می‌شود.

بر اساس این گزارش، پوستر مذکور چندی پیش توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. علی جنتی طرح پوستر را مطلوب، شفاف و چشم‌نواز دانست و آن را متناسب با جشنواره امام رضا(ع) قلمداد کرد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (موسوم به دهه کرامت) برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان‌های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه این جشنواره در شب میلاد فرخنده ثامن الحجج(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و طی آن از هشت خادم برگزیده رضوی در داخل و هشت خادم برگزیده رضوی در بخش بین‌الملل تقدیر به عمل می‌آید. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه‌ها می‌توانند به وبگاه سه زبانه «شمس توس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه: 30007888 و شماره تلفن‌های‌: 9-05132283044 به عنوان پل ارتباطی میان و جشنواره مخاطبان معرفی شده است.

انتهای پیام

کد N708608

وبگردی