آفتاب

یک سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند

یک سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند

پزشک شبکه بهداشت - درمان شهرستان تاکستان با بیان اینکه سرطان، با «خود مراقبتی» قابل پیشگیری و درمان است، اعلام کرد: یک سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند.

سیّد جواد شجاعیان پزشک شبکه بهداشت - درمان شهرستان تاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر، شامل بیماری‌های قلبی - عروقی، مزمن تنفسی، سرطان‌ها و دیابت، تهدیدکننده حیات انسان محسوب می‌شوند و این بیماری‌ها عامل 60 درصد مرگ انسان هستند، در حالی که 80 درصد بیماری‌های قلبی - عروقی و یک سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر، قابل پیشگیری هستند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده است شعار سال 1393 در ارتباط با بیماری سرطان، بر امکان پیشگیری و درمان آن، البته با تکیه بر «خودمراقبتی» و امید، تمرکز یابد.

شجاعیان توضیح داد: سرطان، سلول‌های طبیعی بدن را در اثر تغییرات ‍‍‍‍ژنتیکی، به سلول‌های غیرطبیعی تبدیل می‌کند و هر چند گاهی این تغییرات، ارثی هستند، ولی چون در بیشتر مواقع، در اثر عوامل محیطی ایجاد می‌شوند، پس بیشتر سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و سهم مردم در این موضوع 50 تا 70 درصد است که البته هر چقدر زودتر شناسایی شود، درمان پذیرتر و قابل کنترل خواهد بود.

وی ضمن هشدار درباره دود کردن یا جویدن توتون و تنباکو به عنوان یکی از علل مهم سرطان ریه، خاطرنشان کرد: طبق نظر متخصصان، بالغ بر 33 درصد کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان، به خاطر مصرف دخانیات است و سیگار، دلیل اصلی سرطان‌های حنجره، گلو، حفره دهانی، مری و مثانه است و به طور کلی به هر اندامی در بدن می‌تواند آسیب برساند.

به گفته‌ی این پزشک، پرتو ماوراء بنفش خورشید، عفونت‌ها، سن و عوامل ژنتیکی، سایر عوامل به وجود آورنده سرطان هستند.

وی علایم هشدار دهنده سرطان‌ها را شامل: تغییر در ظاهر شکم یا مثانه، کندی یا عدم بهبودی زخم، ضخیم شدن یا به وجود آمدن توده در گردن، سینه یا نواحی دیگر، سوءهاضمه یا مشکل در بلعیدن، تغییر واضح در زگیل یا خال و بم شدن صدا یا سرفه بی‌مورد دانست.

شجاعیان از راه‌‎های پیشگیری از سرطان به مصرف سبزیجات، حبوبات و میوه‌ها، کنترل وزن، ورزش کردن، محدود کردن مصرف نوشابه‌های گازدار و گوشت قرمز، افزایش مصرف گوشت ماهی و مرغ به صورت آب پز یا بخارپز و پرهیز از سرخ کردن و قرار دادن موادغذایی بر روی آتش مستقیم زغال اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N708386

وبگردی