آفتاب
معاون ربیعی اعلام کرد:

دستور کار جدید اشتغال زنان در تعاونی‌ها/ فعالیت 10میلیون زن در تعاون

دستور کار جدید اشتغال زنان در تعاونی‌ها/ فعالیت 10میلیون زن در تعاون

معاون وزیر کار با اعلام برنامه ریزی برای افزایش اشتغال زنان در تعاونی ها گفت: مدیریت 10 درصد تعاونی ها بر عهده زنان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید کلانتری با اشاره به اینکه زنان در دفاع مقدس نقش مهمی داشتند بیان داشت: تمام رزمندگان زن یا در جایگاه هم سطح و یا در جایگاه مادر بودند و نقش مهمی ایفا کردند.

معاون امور تعاون وزارت کار با تاکید بر اینکه گسترش اشتغال زنان در تعاونی‌ ها در دستور کار است اظهارداشت: ۱۰ درصد تعاونی‌ های کشور توسط زنان اداره می‌شود. وی با اشاره به اینکه برای ارتقای مشارکت اجتماعی زنان باید به مسائل مختلفی توجه شود افزود: یکی از این زمینه‌ ها آموزش عالی است و دیگری ظرفیت‌ سازی تشکیلاتی است.

کلانتری با بیان اینکه یکی از بهترین ظرفیت‌ ها برای مشارکت زنان حضور در تعاونی‌ ها است ادامه داد: یکی از مسائل مطرح در حوزه تعاون این است که از دیدگاه جهانی بحث جنسیت عامل محدود کننده محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در شرکت های تعاونی براساس قانون بخش تعاون، درصد زیادی از زنان در آنها فعالیت دارند. معاون تعاون وزیر کار اظهارداشت: از 103 هزار تعاونی 10 درصد زنان هستند. همچنین بیش از 11 میلیون زن در تعاونی‌ ها فعالیت می‌کنند که این رقم با احتساب تعاونی سهام عدالت است.

این مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: میانگین اشتغال زنان در تعاونی حدود 11 نفر است. در مجموع 8.3 نفر مدیرعامل شرکت و حدود 11 نفر اعضای هیئت مدیره‌ ها زنان هستند. کلانتری بیان داشت: همچنین بالغ بر 10 درصد بازرسان تعاونی‌ ها زنان هستند و در مجموع حدود 6 هزار و 620 شرکت تعاونی در بحث تولید و 3800 تعاونی در بخش خدمات وجود دارد که زنان در آنها فعالیت دارند.

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه بالغ بر 90 رشته فعالیت اقتصادی زنان در تعاونی‌ ها دیده می‌ شود گفت: 855 تعاونی فرش دستباف و 268 تعاونی کشاورزی از جمله تعاونی‌ هایی هستند که گرایش زنان برای شرکت در آنها زیاد است.

کلانتری با بیان اینکه در وزارت تعاون کار و رفاه به دنبال فراهم کردن زمینه‌ ای برای گسترش اشتغال زنان در امر تعاون هستیم گفت: حمایت از تسهیلات اشتغال زایی برای زنان فراهم شده است. همچنین به دنبال فراهم شدن تعاونی‌ های زنان در نمایشگاه‌ های داخلی و خارجی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی‌ های زنان مشکل تولید نداریم افزود: زنان 50 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند. با مذاکره با کمیته امداد فعالیت‌ های خوبی را برای توسعه تعاونی‌ های زنان سرپرست خانوار آغاز کرده‌ ایم.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به فعالیت 470 تعاونی دانش‌ بنیان گفت: زنان در کانون خانواده یک تعاونی هستند و نقش تربیت فرزند و آموزش مهارت را برعهده دارند. هر جایی که یک خانواده با تعامل در کنار هم فعالیت می‌ کند، می‌ تواند نشان دهنده توانایی زنان در امر اشتغال باشد. 

کد N708368

وبگردی