آفتاب

نوری مالکی: به دنبال بازگشت به قدرت نیستم

نوری مالکی: به دنبال بازگشت به قدرت نیستم

نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق با وجود حضور پیاپی در رسانه‌های محلی و سفر اخیرش به ایران، تلاشش برای بازگشت به سیاست را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوری مالکی که سال گذشته پس از انتقادات گسترده در جریان اشغال یک سوم عراق به دست نیروهای داعش از سمتش کناره گیری کرد، در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس اظهار کرد که هیچ قصدی برای بازگشت به سمتی که هشت سال آن را داشت ندارد مگر اینکه مردم این را از او بخواهند.

او در این باره گفت: اگر مردم عراق من را انتخاب کنند آن را رد نخواهم کرد.

المالکی که اکنون در سمت تشریفاتی معاون رئیس جمهور فعالیت می‌کند، ادامه داد: من تمایلی نداشتم نخست وزیر شوم اما زمانی که این سمت به من تحمل شد من نیز تسلیم این درخواست شدم اما اگر از من بپرسید که شخصا قصد و تمایلی برای نخست وزیر شدن داشتم باید بگویم نه.

تصمیم او برای کناره گیری از سمت نخست وزیری در ماه اوت گذشته امیدواری‌ها را درباره ایجاد یک دولت جدید که بتواند شورشیان افراطی را به عقب رانده و کشور را از چند پاره شدن نجات دهد، افزایش داد. این در حالی است که نوری مالکی به دلیل جدا کردن سنی‌ها و کردها به عنوان اقلیت‌، شدیدا به اجرای دستورالعمل‌های قومی و نژادی متهم می‌شد.

او همچنین پس از جایگزین کردن فرماندهان ارشد نظامی سنی با وفادارنش به گسترش فساد و بی‌لیاقتی در بین نیروهای مسلح و آموزش دیده عراقی از سوی آمریکا متهم شد. این فساد سال گذشته زمانی که تمام یگان‌های نظامی عراق در مقابل پیشروی‌های شبه نظامیان از هم پاشیدند و فرماندهان و سربازان فرار را برقرار ترجیح دادند به بدترین شکل خود را نمایان کرد.

پس از المالکی، حیدرالعبادی، نخست وزیر فعلی عراق در اقدامات اخیر خود تعدادی از مقامات ارشدی را که توسط او انتخاب شده بودند، از ارتش و وزارت کشور پاکسازی کرد.

در مقابل اما نوری مالکی طی برنامه‌های تلویزیونی که در آنها حضور پیدا کرده، دولت فعلی را هم مسئول آشفتگی‌های کشور می‌داند و می‌گوید، این دولت در ایجاد سازش ملی در کشور شکست خورده است. او همچنین طی سخنانش اظهار کرد، ارتش توسط همان فرقه‌گرایی که سراسر کشور را در بر گرفته تضعیف شده است.

وی در این باره گفت: فساد همان طور که در منطقه و حتی آمریکا وجود دارد در عراق هم هست. مشکل اصلی در ارتش عراق این است که سربازان دچار تفرقه‌های قومی هستند و حتی تفرقه پراکنی هم می‌کنند.

المالکی ادامه داد: فساد هم یک مساله است اما به طور قطع مساله‌ای نیست که مانع پیروزی ارتش عراق در جنگ علیه داعش شود.

نوری المالکی در سال 2006 پس از انتخاب به عنوان کاندید ائتلافی بسیار شکننده نخست وزیر عراق شد. او پس از هفته‌ها مبارزه برای ماندن در قدرت در پی سقوط موصل، دومین شهر بزرگ عراق به نفع حیدرالعبادی کنار رفت. هر دوی آنها اعضای حزب اسلام گرای دعوه هستند.

آسوشیتدپرس نوشته است: المالکی 56 ساله عراق را در بدترین شرایط از نظر درگیری‌های قوی طی سال‌های 2006 تا 2007 هدایت و رهبری کرد اما حاکمیت نه چندان قوی او بعدتر به آشفتگی و آشوب در کشور منجر شد. او به تدریج منزوی شد و تا حدی پیشرفت که دیگر حمایت‌های خارجی خود از سوی ایران و آمریکا را نیز از دست داد.

در حالی که اکنون در منطقه دشمن واحد مشخص است اما همه کشورها در مبارزه علیه این دشمن مشترک همکاری نمی‌کنند.

نخست وزیر سابق عراق در این باره می‌گوید: اگر ایران و آمریکا خواهان ثبات در عراق و منطقه هستند نباید با هم درباره تاثیرگذاری و تسلط بیشتر برعراق جدل کنند.

المالکی اولین کسی بود که در جریان حمله شبه نظامیان به عراق و اشغال موصل برای مبارزه با این گروه فراخوان عمومی داد. نیروهای بسیج مردمی که به عنوان گروه مبارز شیعه شناخته می‌شوند اولین‌هایی بودند که به این فراخوان پاسخ داده و در مناطق اطراف پایتخت موسوم به کمربند بغداد و اماکن مقدس شیعیان بغداد مستقر شدند.

العبادی اکنون در تلاش است تا این گروه نظامی را با ارتش هماهنگ و یکپارچه کند اما این کار اقدامی آسان نخواهد بود به ویژه با توجه به این موضوع که هر کدام از مبارزان به رهبران جداگانه پاسخ داده یا به هیچ کدام از آنها پاسخ نمی‌دهند.

المالکی در این باره نیز عنوان کرد: دولت باید این شرایط را بیشتر کنترل کند. هر چه بیشتر دولت بتواند فعالیت‌های نیروهای داوطلب مردمی را کنترل کند، بیشتر می‌تواند آنها را به یک گارد ملی آماده تبدیل و به آینده کشور خدمت کند.

انتهای پیام

کد N708291

وبگردی