آفتاب
باهنر با اشاره به١٧٠ کاندیدایی که از رحیمی پول دریافت کردند

احتمالا نمی‌دانستند منشأ پول ناپاک است

 احتمالا نمی‌دانستند منشأ پول ناپاک است

ماجرای توزیع سازمان‌یافته پول بین ١٧٠کاندیدای انتخابات مجلس‌هشتم که از سوی معاون اول احمدی‌نژاد مطرح شد، همچنان با سوالات زیادی مواجه است، اما در میان همه ابهام‌ها تنها یک‌نام به‌صراحت بیان شده و آن‌هم نام محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجالس هشتم و نهم است.

 پس از آنکه رحیمی در نامه‌ای به احمدی‌نژاد این موضوع را تشریح کرد، وکیل او هم در توضیح ماجرا گفت: «نام باهنر به‌خاطر دریافت مبلغ کمک به نمایندگان از طرف جابر ابدالی در پرونده وجود دارد. آقای باهنر در دادگاه رحیمی حضور نخواهد یافت اما شهادتنامه‌ای نوشته است که ما برای روز دادگاه رحیمی در پرونده قرار داده‌ایم. این نامه رسانه‌ای نشده است و نمی‌توانم محتوای آن را آشکار کنم تا بعد.» کمال‌الدین پیرموذن هم بعد از درخواست اعلام نام گیرندگان کمک از رحیمی، به رسانه‌ها گفته بود: «از همکاران در مجلس شنیده‌ام که این پرداخت‌ها در دو نوبت در یک‌هفته انجام شده است و آقای باهنر هم در جریان یک‌بار این پرداخت‌ها بوده است.» شاید بیشتر‌شدن همین زمزمه‌ها باعث شد که نایب‌رییس مجالس هشتم و نهم در نشست خبری روز گذشته خود به بیان توضیح در این‌باره بپردازد. او البته ابتدا گفت که درباره ادعای رحیمی حرفی نمی‌زند، اما در ادامه کمک‌گرفتن کاندیداها را امری طبیعی دانست و افزود: «افرادی که از رحیمی پول گرفته‌اند از ناپاک‌بودن منشأ این پول‌ها باخبر نبوده‌اند.» باهنر در مورد ادعای وکیل رحیمی نیز گفت: «... بنده از محتوای داخل پرونده و برخی مسایل آن اطلاعی ندارم. دادگاه ایشان غیرعلنی و محرمانه بوده و اگر قرار به انتشار جزییات آن باشد طبعا خودشان این کار را انجام می‌دهند.»
به گزارش ایسنا، نایب‌رییس مجلس افزود: «اینطور مطرح شده که آقای رحیمی پولی گرفته و آن را به تعدادی از کاندیداها داده است، مثلا به هر کاندیدا از این میزان پول به‌طور میانگین پنج‌میلیون می‌رسد که این مبلغ پنج‌درصد هزینه‌هایشان است، احتمالا کاندیداها هم نمی‌دانستند منشأ این پول ناپاک است. اگر مجموعه‌ای از رقبای اصولگرا یعنی اصلاح‌طلبان بخواهند اینطور از این موضوع استفاده کنند که هشت‌سال پیش کاندیداهای اصولگرا پنج‌میلیون پول که منشأ درستی هم نداشته برای انتخابات گرفته و خرج کرده‌اند بداخلاقی انتخاباتی را در پیش گرفته‌اند.»
وکیل رحیمی: دریافت وجه توسط نمایندگان را خلاف و مجرمانه‌ نمی‌دانم
پس از این سخنان باهنر، نوبت به وکیل رحیمی رسید تا در سخنانی همسو با نایب‌رییس مجلس، از نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته‌اند، دفاع کند. محمدرضا نادری به ایلنا گفت: زمانی که آقای رحیمی پول را توزیع کرده، اصل بر این بوده که پول ‌پاک است. عقیده موکلم نیز بر این بوده که پول ‌پاک است و در نتیجه آقای باهنر و سایر نمایندگان نیز همین تصور را دارند. اگر بعدها در وضعیت پول خللی به‌وجود ‌آید، تاثیری در عملکرد رحیمی و نمایندگان ندارد. نمایندگان در دریافت وجه، کار صحیح و عرفی در تامین هزینه‌ها کردند و اگر موکلم از نمایندگان اسم می‌برد نه به‌عنوان عملی خلاف میان خود و آنها که بخواهد اتهامی را متوجه نمایندگان کند، بلکه از آن به‌عنوان یک عمل درست و عرفی انتخاباتی یاد می‌کند.» وی درخصوص نامه نمایندگان مجلس به روسای قوای مقننه و قضاییه مبنی‌بر افشای اسامی نمایندگانی که پول دریافت کرده‌اند و همچنین درخواست اخراج آنان از مجلس گفت: «اصلا دریافت‌وجه را عمل خلاف و مجرمانه‌ای نمی‌دانم بلکه آن را یک‌عمل مباح، عرفی و قانونی در فعالیت‌های انتخاباتی می‌دانم. اگر الان اعلام شود منشأ آن پول فاسد بوده است بنابراین هیچ‌اقدام غیرقانونی‌ای متوجه رحیمی و نمایندگانی که وجه دریافت کرده‌اند نخواهد بود.»
کد N708266

وبگردی