آفتاب
علاءالدین بروجردی:

آماده تدوین طرحهای نظامی مشترک با کشورهای منطقه هستیم

آماده تدوین طرحهای نظامی مشترک با کشورهای منطقه هستیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با یک روزنامه لبنانی از آمادگی تهران برای برگزاری مانور مشترک نظامی با کشورهای منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران اخیرا سفری به لبنان داشت. وی در جریان این سفر در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشت: ایران منتظر است تا رهبری جدید عربستان سعودی نسبت به ابتکار ایران برای بازگشایی صفحه جدیدی در روابط دو کشور واکنش نشان دهد.

وی افزود: اگر این امر صحت داشته باشد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه جدید عربستان سعودی در دیدار با «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا گفته است نسبت به مذاکرات هسته ای ایران با غرب ملاحظاتی ندارد این یعنی تحولی جدید در سیاست ریاض ایجاد شده است.

بروجردی در ادامه گفت: اگر صفحه جدیدی در تاریخ روابط ایران و عربستان گشوده شود نتایج و دستاوردهای مثبتی به همراه خواهد داشت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و عربستان می توانند در موضوع حل پرونده ریاست جمهوری در لبنان تاثیرگذار باشند گفت: انتخاب رئیس جمهوری لبنان یک مسئله داخلی است اما اگر لبنانی ها معتقدند این مسئله منوط به ماهیت روابط تهران و ریاض است، ایران حسن نیت و تمایل خود را برای گشودن صفحه جدیدی از تاریخ روابط با عربستان سعودی ابراز کرده است.

بروجردی در بخش دیگر این گفتگو خاطرنشان کرد: شمارش معکوس پایان داعش آغاز شده است و این گروه در حال حاضر نگرانی آمریکایی ها و غرب را برانگیخته است. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران از عربستان سعودی خواست که موضع خود را در قبال داعش که خطری برای خود عربستان نیز محسوب می شود تغییر دهد.

وی درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران و غرب نیز گفت: دستیابی ایران و کشورهای غربی به توافق نهایی در ماه ژوئن دور از ذهن نیست اما ما واقعا به دستیابی به یک راه حل نهایی خوشبین نیستیم. وی هشدار داد که آمریکا و کشورهای غربی در صورت دست نیافتن به توافق با ایران بازنده اصلی خواهند بود و مجلس شورای اسلامی ایران در حال تدوین قانونی است که در صورت به توافق نرسیدن در مذاکرات هسته ای و نتیجه دلخواه غنی سازی اورانیوم توسط ایران، تسریع در برنامه هسته ای از سر گرفته شود.

بروجردی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از حمله رژیم صهیونیستی به قنیطره، ایران در حال حاضر در مواجهه مستقیم با تل آویو قرار گرفته است گفت: نبرد با اسرائیل از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شد و ما در همان هنگام سفارت تل آویو در تهران را بستیم و سفارت فلسطین را جایگزین آن کردیم.

وی با اعلام اینکه بیشتر فشارهای آمریکا علیه ایران پس از انقلاب اسلامی ایران تحت تاثیر رژیم صهیونیستی بوده است گفت: نقش مخرب رژیم صهیونیستی علیه ایران در پرونده هسته ای ایران برکسی پوشیده نیست، تل آویو شماری از دانشمندان هسته ای ما را کشت و آخرین تجاوز این رژیم علیه ایران شهادت «علی الله دادی» در حمله به قنیطره بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران افزود: ما در دوره های گذشته نسبت به اقدامات اسرائیل واکنش نشان دادیم و نمونه های این واکنش حمایت ایران از گروه های مقاومت در منطقه به ویژه حزب الله لبنان و جنبش های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین است. بنابراین رویارویی با اسرائیل موضوع جدیدی نیست و در دوره های قبل نیز وجود داشته است.

وی در رابطه با اقدامات ایران برای مقابله با پروژه ایران هراسی در منطقه و عادی سازی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت: طبیعی است هنگامی که وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند برای مقامات این کشورها داستان تعریف نمی کنند بلکه محور اصلی گفتگوهای آنها مسئله ایران هراسی است. هدف نخست این پروژه نیز صادرات مقادیر زیادی سلاح آمریکایی و اروپایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در این زمینه تا حدود زیادی موفق بوده اند.

بروجردی در ادامه گفت: هدف دوم ایجاد پایگاه های نظامی برای خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در این زمینه نیز آمریکا و کشورهای غربی بسیار موفق بوده اند اما هدف سوم فراهم کردن شرایط حضور دائم آمریکا و کشورهای غربی در منطقه است و این از ناوگان های غربی که در کشورهای منطقه تردد می کنند کاملا آشکار است. ما آمادگی خود را برای از بین بردن نگرانی های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز کرده ایم و همچنین آمادگی خود را برای امضای توافقنامه های امنیتی با این کشورها اعلام کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: حتی با برخی کشورها توافقنامه هایی امضا کرده ایم و در بعضی مواقع مانور مشترک نظامی نیز داشته ایم. به عنوان مثال آمادگی داریم با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانور نظامی مشترک برگزار کنیم یا برای دفاع مشترک از منافع منطقه طرح های نظامی مشترکی تدوین کنیم اما متاسفانه کشورهای حاشیه خلیج فارس به برخی طرف ها و کشورهایی که نه تنها دوست محسوب نمی شوند بلکه دشمنان منطقه هستند اعتماد و تکیه می کنند.

کد N708051

وبگردی