آفتاب
یک فعال دانشجویی:

مسئولین باید برای انتقادات سازنده مشتاق باشند

مسئولین باید برای انتقادات سازنده مشتاق باشند

معاون رسانه و سیاسی بسیج مدرسه عالی شهید مطهری گفت: همان‌طور که در صحبت‌ها مسئولین از نقد استقبال می‌کنند، در عمل نیز باید با سعه صدر پذیرای نقدهای منصفانه و اصولی باشند، منتقدین اگر اصول نقد را رعایت نکنند تخریب‌گر خواهند شد.

شهاب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد چارچوب‌های نقد، اظهار کرد: با شناختن معایب و محاسن در هر حوزه‌ای و با رعایت اصول علمی همان حوزه می‌توان نقد کرد. در نظر داشته باشیم که معایب و محاسن باید کنار هم بیان شوند. نیت در نقادی بسیار مهم است. منتقد باید نیت خیرخواهانه داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های انتقاد کردن این است که فرد منتقد با دیدی کارشناسانه صحبت‌هایشان را انجام دهد تا موضوع مطرح شده از قضاوت‌ها دور بماند.

وی با تاکید بر ضرورت سازنده بودن نقد، خاطرنشان کرد: نقد سازنده به رشد جامعه کمک می‌کند. در نقد باید نکات مثبت را مطرح کنیم، نه این‌که تکیه‌مان را به نکات منفی بدهیم؛ چرا که نه تنها باعث پیشرفت نمی‌شود، بلکه عقب‌گرد را هم در پی دارد. در مورد نقادی باید توجه داشته باشیم که نقد با رعایت اصول اخلاقی و دور از نگاه مغرضانه انجام شود.

این فعال دانشجویی همچنین گفت: مخالفت بی‌پایه و اساس و انتقاد مغرضانه منجر به فساد جامعه و عدم بروز توانایی مسئولین و عدم پیشرفت جامعه می‌شود. اگر در هر موضوعی به مخالفت بپردازیم تنها به این دلیل که با نظرمان متفاوت است، نه تنها نقد نکرده‌ایم بلکه باعث تخریب شده‌ایم.

معاون رسانه و سیاسی بسیج مدرسه عالی شهید مطهری خاطرنشان کرد: منتقد باید بداند که هر مقامی می‌تواند اشتباه داشته باشد. حضرت علی (ع) با آن جایگاه‌شان همیشه از مردم می‌خواستند که اشتباهات او را یادآور شوند. در مقابل این امر مسئولین نیز نباید از شنیدن سخن حق ناراحت شوند.

مسئولین ما در مقام پاسخگویی هستند، پس باید مشتاق شنیدن سخن حق و سازنده باشند.

وی در پایان گفت: کسی که به دنبال نقد اصولی می‌رود در واقع به دنبال بهبود اوضاع است پس مسئولین باید با سعه صدر بیشتری با منتقدین برخورد کنند همان‌طور که در صحبت‌ها خودشان را مشتاق نشان می‌دهند در عمل نیز باید پذیرای انتقادات سازنده باشند.

انتهای پیام

کد N707679

وبگردی