آفتاب
درمراسم رونمایی از شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی مطرح شد؛

سیاست گذاری بدون مشارکت دادن نخبگان و ذی نفعان عاقبت خوشایندی نداشته است

سیاست گذاری بدون مشارکت دادن نخبگان و ذی نفعان عاقبت خوشایندی نداشته است

نشست خبری رونمایی از شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی ( شمس) و شبکه اتاق های فکر استانی از سوی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌در این نشست خبری که با شعار گفت‌وگوی اجتماعی ،‌ بهبود سیاستگذاری و عزم توسعه ملی برگزار شد. این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که سیاست گذاری عمومی ابزار دولت برای هدایت همه سرمایه ها به سوی خلق توسعه است.

اما تجربه سیاستگذاری بدون مشارکت دادن نخبگان و ذینفعان و با اتکا بر قدرت برآمده از درآمدهای نفتی و اقتدار بروکراسی دولتی عاقبت خوشایندی نداشته است.

همچنین این موضوع مورد توجه قرار گرفت که سیاست گذاری کارآمد و اثر بخش در سایه مشارکت نخبگان و گفت‌و‌گو با گروه های اجتماعی ذی نفع امکان پذیر است. سیاستگذاری موفق در سایه تمرکز زدایی از اتکای نظام سیاست گذاری بر نخبگان حاضر در شهر تهران و استفاده از توان نخبگی نخبگان همه ایران و حتی نخبگان ایرانی ساکن کشورهای دیگر ممکن می‌شود.

در این نشست همچنین عنوان شد که ریاست جمهوری از آغاز به کار دولت یازدهم بارها از نخبگان کشور خواسته اند در بررسی و ارائه راهکارهای حل مسائل کشور مشارکت کنند و سیاستگذاری با مشورت نخبگان و گفت‌و‌گو با ذی نفعان سیاست‌ها را در دستور کار قرار دهند. در همین راستا مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری برای فراهم کردن بستری جهت نظامند کردن مشارکت نخبگان در بررسی سیاست‌ها «شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی » را که به اختصار شمس نامیده شده است با اولویت فعالیت در هفت حوزه سیاست محیط زیست، سیاست اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی ، سیاست بهداشت و سلامت ،‌سیاست علم، فناوری و نوآوری و سیاست اجتماعی و فرهنگی راه اندازی کرده است و این شبکه با شعار گفت‌و‌گو ی اجتماعی، بهبود سیاست گذاری، عزم ملی توسعه فعالیت خواهد کرد.

همچنین با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شبکه اتاق های فکر استانی در دانشگاه های مادر استان ها راه اندازی شده است تا دانشگاه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود را هکاری برای گردآمدن جامعه ، دولت و دانشگاه در کنار یکدیگر و در همه استان ها نهادی برای اندیشیدن به مسائل بررسی سیاست‌ها، افزایش توان نظارت نخبگان و کمک به بهبود سیاستگذاری باشد.

شورای مدیران شمس که در این جلسه معرفی شدند به قرار زیر می باشند:

محمد فاضلی مدیر شبکه، محمد درویش مدیر بخش سیاست محیط زیست، علی سرزعیم مدیر بخش سیاست اقتصاد، مهدی آهویی مدیر بخش سیاست خارجی، علی اشرف نظری مدیر بخش سیاست داخلی ، فرداد درودی مدیر بخش سیاست سلامت و بهداشت، امیر ناظمی مدیر بخش سیاست علم ، فناوری و نوآوری، علی جنادله مدیر بخش سیاست فرهنگی و اجتماعی و هادی سلیمانی قره گل مدیر بخش اجرایی.

انتهای پیام

کد N707308

وبگردی