آفتاب
مشاور پیشین رئیس سیاست خارجی اروپا:

اقدامات آنکارا در منطقه پر هزینه خواهد بود/ترکیه گروگان داعش خواهد شد

اقدامات آنکارا در منطقه پر هزینه خواهد بود/ترکیه گروگان داعش خواهد شد

«آلستیرکروک» مشاور پیشین «خاویر سولانا» تصریح کرد ممکن است ترکیه هم مثل پاکستان گروگان سلفی ها و داعش شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «آلستایر کروک» مشاور «خاویر سولانا» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امور خاورمیانه در مصاحبه ای با روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه گفت ترکیه ممکن است روزی گروگان گروه های سلفی تندرو و داعش شود.

وی گفت: من با ضیاء الحق رئیس جمهوری پیشین پاکستان که دارای گرایش های اخوانی بود هم دیدار کرده ام. او هم همواره تهدید گروه های سلفی و تندرو را منکر می شد و رد می کرد. من به مدت 25 سال رهبران سیاسی زیادی را دیده ام که معتقد بودند قادر هستند گروه های سلفی تندرو را برای رسیدن به اهداف خود کنترل کنند اما همواره نتیجه آن بوده که سلفی ها از آنها استفاده کرده اند.

وی در خصوص وضعیت کنونی ترکیه گفت: فکر نمی کنم که ترکیه شناخت دقیقی از جایگاه خود در منطقه داشته باشد و بداند که کجا ایستاده است.

کروک با اشاره به حمایت ترکیه از گروه های سلفی و قوت بخشیدن به آنها در منطقه گفت: گروه داعش داعیه ایجاد حکومت در فراتر از مرزهای عراق و سوریه را دارد آنها حتی برنامه هایی برای عربستان و اروپا دارند.

وی با مقایسه حمایت های دولتمردان ترکیه از گروه های افراطی و حمایت ضیاء الحق از این گروه های تندرو در پاکستان گفت: تاریخ پاکستان مدل خوبی است. ضیاء الحق هم که من او را دیده بودم فکر نمی کرد که داعش بتواند اینقدر در پاکستان و ارتش پاکستان نفوذ کند و همواره خطر این گروه را رد می کرد. من رهبران زیادی را دیده ام که فکر می کردند می توانند سلفی ها را در راستای اهداف خود کنترل کنند اما نتوانسته اند و نهایتا خودشان در راستای اهداف آنها قرار گرفته اند.

وی همچنین تلاش های دولت ترکیه برای نقش آفرینی در منطقه را اقدامی پر هزینه برای این کشور خواند.

کد N707202

وبگردی