آفتاب
باهنر در نشست خبری:

تصویب شفافیت هزینه های انتخاباتی در مجمع تشخیص/ از رحیمی رسید نگرفتم

تصویب شفافیت هزینه های انتخاباتی در مجمع تشخیص/ از رحیمی رسید نگرفتم

عضومجمع تشخیص از تصویب شفافیت منابع و هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها در مجمع خبرداد و گفت: هزینه‌های منابع و انتخاباتی نامزدها مطابق این مصوبه باید هم قابل ارائه و هم نوع کسب و هزینه مال آن مشخص باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص اتهامات آقای محمدرضا رحیمی معاون اول دولت سابق و موضوع دریافت مبالغی توسط نمایندگان مجلس هشتم از وی برای تبلیغات انتخاباتی اظهار داشت: اینکه آقای رحیمی در دادگاه محکوم شده اند و باید دوران محکومیت خود را طی کنند، بنده دخالتی نمی کنم.

باهنر ادامه داد: البته خبر دارم که ایشان درخواست اعاده دادرسی و اعمال ماده ۱۸ را به قوه قضائیه داده اند و بحث هایی که در خصوص وی مطرح است که پول هایی را برای انتخابات به نمایندگان داده است، محتوای داخلی پرونده قضایی است و بنده از آن اطلاعی ندارم چراکه قاضی پرونده این موضوع را باید بررسی کند و قطعا نتیجه را به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی افزود: در جریان انتخابات یکسری احزاب از کاندیداهای خود حمایت می کنند که این حمایت ها هم مادی و هم معنوی است، زیرا تبلیغات انتخابات برای کاندیداها خرج دارد و گاهی اوقات شده است که طرفداران یک نامزد بدون اطلاع دادن به آن کاندیدا برایش هزینه هایی را انجام می دهند.

باهنر تاکید کرد: کاندیداهایی که کمک مادی دریافت می کنند باید نسبت به آن پولی که برای آنها هزینه می شود، توجه کنند که منشاء آن ناپاک نباشد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه هنوز حاکمیت به این جمع بندی نرسیده است که به کاندیداهای انتخابات به طور مستقیم کمک مالی بکند یا خیر؟، گفت: به نظر من، نظام جمهوری اسلامی می تواند برای تبلیغات کاندیدایی که تایید صلاحیت می شوند، کمک هایی را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به منابع هزینه‌ای نامزدهای انتخابات مجلس گفت: کاندیداها برای تبلیغات یا پول شخصی دارند که البته کشش هزینه های تبلیغات انتخاباتی را نمی دهند یا کمک هایی از جانب طرفداران خود دریافت می کنند که ضروری است به منشاء آن که پاک است یا ناپاک، توجه کافی داشته باشند.

باهنر با اشاره به مبلغی که از سوی محمدرضا رحیمی در جریان انتخابات مجلس هشتم به برخی نمایندگان داده شد، افزود: اگر کل مبلغی که در رسانه ها اعلام شده که توسط آقای رحیمی به برخی داده شده است را به کل تعداد آن افراد تقسیم کنیم، چیزی حدود نزدیک به ۵ میلیون تومان می شود که البته باید بگویم بنده رسیدی از آن پول را از آقای رحیمی دریافت نکردم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رقبای اصولگراها می‌خواهند از این موضوع برای ضربه به جناح اصولگرا استفاده کنند، تصریح کرد: من فکر می کنم این یک بداخلاقی سیاسی است. شما کدام اصلاح طلبی را سراغ دارید که هزینه ای برای تبلیغات نکرده و از جایی کمک نگرفته باشد؟

وی تاکید کرد: نامزدها در دریافت کمک هزینه های مالی از طرفداران و مجموعه های نزدیک به خود باید مراقبت کنند که خدای نکرده وام دار نشوند، که البته باید بگویم که در این ۳۵ سال و در دوره های مختلف مجلس ما دچار چنین وضعیتی نشدیم.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما شهادت نامه ای را به آقای رحیمی در خصوص دریافت کمک هزینه مالی داده اید یا خیر؟ خاطر نشان کرد: هر کسی اگر پولی را دریافت می کند، ابتدای امر باید از منشاء آن مطمئن باشد و اگر در آینده شبهه ای در خصوص آن پول مطرح شد، باید پاسخگو باشد.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: من دریافت رسید این پول را از آقای رحیمی تایید نمی کنم و من در قبال پولی که وی به برخی کاندیداها داده است، پاسخگو نیستم و رسید پولی را از رحیمی برای انتخابات مجلس هشتم نگرفته ام.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بررسی سیاست های کلی انتخابات در مجمع گفت: ما در مجمع تصمیم گرفتیم منابع و هزینه‌های انتخاباتی هر کاندیدا شفاف باشد و هم قابل ارائه باشد. یعنی هم نوع کسب مال و هم نوع هزینه مال باید مشخص شود.

کد N707193

وبگردی