آفتاب
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری:

تاسیس مدرسه عالی تدبیر را در دستور کار داریم/حکومت‌ها از مشورت نخبگان بی‌نیاز نیستند

تاسیس مدرسه عالی تدبیر را در دستور کار داریم/حکومت‌ها از مشورت نخبگان بی‌نیاز نیستند

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: این امکان را فراهم می‌کنیم تا افراد در حوزه تخصصی خودشان با صراحت با دولت سخن بگویند و حتی به ما بگویند که بسیاری از صورت مساله دولت غلط است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسام‌الدین آشنا در نشست خبری رونمایی از شبکه مطالعات سیاستگذاری عمومی (شمس) و شبکه اتاق‌های فکر استانی، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که سال‌های سال در این کشور برای تربیت نخبگان سرمایه‌گذاری شده و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و نهادهای علمی و پژوهشی ما عمدتا از محل بودجه‌های عمومی و ثروت ملی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا صدها نفر از دانشمندان و دانش‌پژوهان در کشور رشد کنند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه حکومت‌ها هیچگاه بی‌نیاز از مشورت نخبگان و دانشمندان نبوده‌اند، در عین حال گفت: متاسفانه جریان سیاست در کشور ما به گونه‌ای نبوده است که نخبگان را قدر بدانند و آنها را در صدر بنشانند و چه بسا در دوره‌های تاریخی مختلف نقد حکومت و نقد قدرت و ارائه راهکارهای جایگزین برای تصمیمات صاحبان قدرت تبعات بسیار تلخی را برای نخبگان از نفی، نهی و طرد گرفته تا زندان، داغ و درفش داشته است.

آشنا گفت: اگر قرار است در کشور ما اتفاق بزرگی در رابطه میان دولت و ملت بیفتد ابتدا باید دولت تکلیف خود را با نمایندگان نخبه ملت معلوم کند. کسانی که در گوشه و کنار این کشور و در جای‌جای و در حجره‌های حوزه‌های علمیه و همچنین در طبقات ساختمان‌های اداری کشور و قسمت‌های مختلف کارخانه‌ها مشغول انجام کار روزانه خود هستند اما در عین حال نگاه ملی، دورنگرانه و دغدغه‌مند نسبت به منافع و مصالح کشور خود دارند.

شبکه شمس تلاش دولت تدبیر و امید برای پیوند زدن میان نخبگان و نخبگان با سطوح مختلف تصمیم‌گیری است

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: شبکه شمس تلاش دولت تدبیر و امید برای پیوند زدن میان نخبگان و نخبگان با سطوح مختلف تصمیم‌گیری است. ضمن اینکه باید دانست اصلا شبکه‌سازی راه نجات کشور است و شما نمی‌توانید بدون نظر خواستن از متخصصان تصمیم بگیرید و بدون مشارکت ذی‌نفعان تصمیمات خود را اجرا کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگر متخصصان از تصمیم‌گیری و ذی‌نفعان از نظارت حذف شوند راه خطا، فساد و تباهی هموار خواهد شد، گفت: شمس دعوتی عام از همه کسانی است که تصور می‌کنند سخنی جدی برای گفتن دارند. سخن‌هایی که از جنس ناله، فریاد و حتی از جنس گله نیست بلکه از جنس راه‌های بدیل برای حل مشکلات واقعی کشور قلمداد می‌شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری وجود بسیاری از مسائل امروز را ماحصل تصمیمات غلط دیروز خواند و اظهار کرد: تشخیص صورت مساله در کشور با دقت انجام نشده و شمس این امکان را فراهم می‌کند که افراد در حوزه تخصصی خودشان با صراحت با دولت سخن بگویند و حتی به ما بگویند که بسیاری از صورت مساله دولت غلط است و اصلا مساله آن چیزی نیست که ترسیم شده است. به ما بگویند که آیا مساله ما کمبود آب است یا کمبود تدبیر و مشکل ما ستیزندگی در سیاست خارجی و یا ذلت‌پذیری است و همچنین به ما بگویند که چرا ما نمی‌توانیم در یک گروه و جمع با همدیگر کار مفید کنیم.

آشنا گفت: امیدوارم شمس بتواند خورشید درخشنده‌ای برای نخبگان کشور باشد و راه جدیدی برای تاثیرگذاری بر تصمیمات دولتی بیابد.

وی شمس را رسانه ملی نخبگان خواند و گفت: موضوعاتی مشخص در حوزه‌های اولویت‌دار سیاسی برای کشور در این راستا تعیین شده و این موضوع نه از بالا به پایین و دستوری، بلکه با مطالعه سطوح سیاستگذاری و مشورت برجسته‌ترین متخصصان هر حوزه انجام شده است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: در این میان چاره‌ای نبود که از تهرانی بودن، تهرانی اندیشیدن و تهرانی تصمیم گرفتن عبور کنیم و به سراغ استان‌ها و نخبگان در جای‌جای ایران برویم.

آشنا همچنین در ادامه اظهار کرد: ایده اتاق فکر استان‌ها از یک ایده مکمل شمس است که درون سایت شمس ارائه می‌شود و این ایده می‌گوید که دانشگاه مرکز هر استان می‌تواند به محل اتصال نخبگان دولتی از مسیر دانشگاه به دولت تبدیل شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری افزود: اتاق فکر استان به اضافه شبکه سیاستگذاری عمومی و ان‌شاءالله در گام بعدی مدرسه عالی تدبیر به تربیت نیروهای پژوهشی در عرصه سیاستگذاری عمومی می‌پردازند و اینها حلقه‌هایی هستند تا ایجاد تحول در عرصه سیاستگذاری عمومی کشور را رقم زنند.

وی همچنین از برگزاری همایش ملی سیاستگذاری عمومی در اوایل سال آینده خبر داد.

ادامه دارد

کد N707077

وبگردی