آفتاب
در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کنیایی‌

مخالفان توافق، واقعیات موجود را درک کنند

مخالفان توافق، واقعیات موجود را درک کنند

ما آماده توافق هسته‌ای هستیم. معتقدیم که توافق باید به گونه‌ای باشد که به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان بدان دست یافت.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در نایروبی بار دیگر تاکید کرد: ما آماده توافق هسته‌ای هستیم.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران به آفریقا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای کنیایی‌اش در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ما آماده توافق هسته‌ای هستیم. معتقدیم که توافق باید به گونه‌ای باشد که به حق مسلم ایران مبنی بر دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارد، این توافقی است که می‌توان بدان دست یافت.


وی با تاکید بر این‌که «جامعه بین المللی نیاز به دستیابی به این توافق دارد»، ادامه داد : گروه ١+٥ به این نتیجه رسیده است که تنها و بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران دستیابی به توافق هسته‌ای است. کسانی‌ که نمی‌خواهند این توافق حاصل شود، مانع دستیابی به این توافق می‌شوند اما باید واقعیات موجود را درک کنند.


وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما معتقدیم که آفریقا همواره یکی از مهمترین شرکای استراتژیک ایران بوده و هست. همواره ایران دوست آفریقا و آفریقا دوست ایران است. سیاست خارجی ایران همواره مبتنی بر روابط با آفریقاست. یک سیاست خارجی نباید تنها شرق‌گرا یا غرب‌گرا باشد، بلکه باید جهان‌گراو همه جانبه‌گرا باشد. این سیاست دولت جدید نیز همین است. بر همین اساس در اولین سفرهای خارجی خود به آفریقای جنوبی رفتم و اکنون در سفر دوره‌ای به این قاره هستم، ما به روابط با آفریقا ارزش بالایی قائل هستیم.


وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در تشریح دیدار دوجانبه خود با همتای کنیایی‌اش گفت: حضور هیات بزرگ تجاری در این سفر نشان دهنده اهمیت کنیا برای ایران است. ما فرصت‌ها، منافع و چالش‌های مشترک از جمله پدیده پیچیده افراط گری و رادیکالیسم داریم که هر دو منطقه حتی جهان با آن در گیر است.


وی ادامه داد: ما در این دیدار درباره گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و امور تحصیلی گفت‌وگو کردیم.


هم چنین وزیر خارجه کنیا با اشاره به مذاکرات دوجانبه‌اش با ظریف گفت: مذاکرات جامع و سازنده‌ای درباره مسایل مختلف از جمله منافع و چالش‌های مشترک داشتیم، در این دیدار بر به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و حمایت از روند مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کردیم.
کد N707012

وبگردی