آفتاب

نرخ باروری کلی ایران ۱.۸ درصد است

نرخ باروری کلی ایران ۱.۸ درصد است

اراک-معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام نرخ باروری کلی ۱.۸درصدی، گفت: افزایش ازدواج در جامعه و تشویق و تسهیل زمینه ازدواج نقش موثری در افزایش جمعیت و نرخ باروری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد اسلامی صبح دوشنبه در همایش تحکیم خانواده و فرزند آوری سالم، با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۰، نرخ باروری در ایران یک و هشت دهم درصد اعلام شد، گفت: بالاترین نرخ باروری کشور در سال های ۶۰ تا ۶۲ رخ داده و پس از آن به مرور کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون میانگین فاصله زمانی فرزند اول و دوم در خانوارهای ایرانی، پنج و چهار دهم سال است، افزود: این آمار با معیارهای سلامت مادر و کودک مطابقت نداشته و برنامه ریزی کاهش این فاصله ضروری است.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزایش بارداری های ارادی و خواسته، فاصله گذاری منطقی فرزند آوری، کاهش بارداری های پرخطر و مهار سقط غیرقانونی و غیرشرعی، تامین خدمات باروری سالم و ایجاد زیرساخت های مناسب خدمات بازگشت باروری را از موارد مهمی دانست که باید در سیاست های فرزند آوری مورد توجه جدی قرار گیرد.

اسلامی با تاکید بر افزایش ازدواج در جامعه و تشویق و تسهیل زمینه ازدواج برای جوانان، گفت: این مهم نقش موثری در افزایش جمعیت و نرخ باروری داشته و توجه به آن ضروری است.

وی ترویج زایمان ایمن با فرهنگ سازی و مشوق ها، کاهش مرگ نوزادان به کمتر از هفت درصد در هزار نفر جمعیت و کاهش مرگ مادران باردار به میزان ۱۵ درصد در هزار نفرجمعیت را از مهمترین اهداف سیاست های برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

ضرورت تقویت نیروهای متخصص و فوق تخصص برای درمان ناباروی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در این همایش با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت به جا و کارشناسی است، افزود: ایشان به اصلاح سیاست های فرزندآوری برای رسیدن به جایگاه اول منطقه را در اولویت فعالیت های این حوزه دانستند.

دکتر حسن طاهر احمدی با تاکید بر اینکه غفلت از اصلاح الگوی فرزندآوری در آینده نزدیک کشور را با پدیده پیری مواجه می کند، گفت: ترسیم برنامه هدفند فرزندآوری در حوزه بهداشت و درمان هر استان ضروری بوده و زمینه اصلاح الگوی فرزند آوری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات موجود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج ها نابارو هستند، افزود: سیاست های افزیش جمعیت باید با راهبردهای سلامت مادر و کودک و حساسیت ویژه همراه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه تحقق اهداف کلان کشور در رده های مختلف، ترکیب جمعیتی جوان، مبتکر و خلاق را می طلبد، گفت: حرکت الگوی جمعیتی به سمت پیر شدن علاوه بر بلعیدن سرمایه های کشور، از داشتن نیروی لازم در تحول آفرینی پیشگیری می کند.

طاهراحمدی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری استان مرکزی به تازگی به بهره برداری رسیده است، تصریح کرد: تقویت نیروهای متخصص و فوق تخصص برای درمان این حوزه در استان ضروری است.

کد N706936

وبگردی