آفتاب

السفیر: چرا واشنگتن پست از نقش آمریکا در ترور عماد مغنیه پرده برداشت

السفیر: چرا واشنگتن پست از نقش آمریکا در ترور عماد مغنیه پرده برداشت

روزنامه السفیر درباره افشاگری اخیر روزنامه واشنگتن پست درباره نقش آمریکا در ترور شهید عماد مغنیه به نقل از تحلیل‌گران امنیتی اسرائیلی نوشت: هدف از فاش کردن این توطئه آمریکا این است که همگان بدانند که اسرائیل بدون کمک و نقش آمریکا قادر به ترتیب دادن چنین عملیاتی نبود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه السفیر چاپ لبنان، یوسی میلمن، یکی از تحلیل‌گران اسرائیلی در امور امنیتی در گزارشی تحت عنوان "این فاش کردن تصادفی نیست" در روزنامه عبری زبان معاریو به بررسی افشاگری روزنامه آمریکایی از نقش آمریکا در ترور عماد مغنیه پرداخته است.

این تحلیل‌گر در گزارش خود به این مساله اشاره کرده است که هدف آمریکایی‌ها از افشای خبر دست داشتن در ترور عماد مغنیه در روزنامه‌های خود این است که به مقامات اسرائیلی و نخست وزیر آن بفهمانند که آنها به تنهایی و بدون کمک آمریکایی‌ها نمی‌توانند هیچ اقدامی را در منطقه ترتیب دهند و ممکن است این همکاری محکم میان دستگاه اطلاعات آمریکا و اسرائیل به موجب سیاست‌های نخست وزیر اسرائیل دچار تنش و آسیب شود.

این تحلیل‌گر اسرائیلی در این گزارش به این مساله اشاره کرد که در آمریکا کسانی هستند که تمایل دارند تا از این اقدام تروریستی بهره‌ای نصیبشان شود تا جایی که از طریق افشای خود اطلاعات غیردقیقی ارائه می‌دهند. تا جایی که طبق گزارش‌های پیشین موساد عامل اصلی ترور عماد مغنیه بود هر چند اخباری از مشارکت طرف‌های دیگر از جمله دستگاه اطلاعات اردن در این عملیات تروریستی شنیده شد.

این تحلیل‌گر اسرائیلی تصریح کرد: با وجود اقدامات عماد مغنیه علیه آمریکایی‌ها این شخصیت بیشتر از اینکه از سوی آمریکا هدف قرار گیرد هدف اصلی اسرائیلی‌ها بود و اخبار منتشر شده پیرامون نقش اصلی دستگاه اطلاعات آمریکا در این عملیات تروریستی و کوچک خواندن حضور موساد در آن قابل قبول نیست.

یوسی میلمن در ادامه گزارش خود تاکید کرد که هر چند هدف آمریکا از این افشاگری ارسال پیام خود به اسرائیلی‌ها و نخست وزیر آن است اما این خبر می‌تواند در راستای تحقق منافع اسرائیل نیز باشد و آن این است که آمریکایی‌ها از این طریق به حزب الله و هم‌پیمانان آن ایران بفهمانند که اسرائیل مقابل حملات احتمالی حزب الله تنها نیست بلکه آمریکا نیز در کنار آن و در همگی اقدامات آن حضور خواهد داشت.

در همین راستا آلون بن دیوید، دیگر تحلیل‌گران اسرائیلی‌ در امور نظامی با تاکید بر گفته‌های موسی میلمن در گزارشی به این مساله پرداخت که هدف از افشای حضور آمریکا در ترور عماد مغنیه حضور آمریکا در جنگ علیه حزب الله است.

بن دیوید در این گزارش نوشت که قصه ترور عماد مغنیه به طور همزمان در دو روزنامه بزرگ آمریکایی چاپ شد و با تمام داستان‌هایی که پیرامون این اتفاق نوشته شد فرق داشت که پیشگویی‌ها و ارزیابی‌ها و اطلاعات دقیقی را به دنبال دارد.

این تحلیل‌گر اسرائیلی افزود: روزنامه واشنگتن پست این مساله را مخفی نمی‌کند که منبع اطلاعات آن کارمند سابق (سیا) است و این مساله قبل از هر چیزی انگشت اتهامات را علیه خود آمریکا نشانه می‌برد چرا که دستگاه اطلاعات آمریکا در مسیر خود در تحقیقات و رفتار با مظنونان به اقدامات تروریستی از سوی مجلس سنا با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شد. انتشار این خبر به این خاطر است تا برای همه مشخص شود که دستگاه اطلاعات آمریکا خود به خوبی می‌داند که چطور امور را اداره کند و این اقدام شاید نشان دهنده ورود آمریکا به جنگ علیه حزب الله باشد اما هرگز آمریکایی‌ها را به دست داشتن در ترور مغنیه متهم نمی‌کند.

از طرف دیگر انتشار این خبر از سوی روزنامه آمریکایی نیز دو مساله متناقض را از موضع آمریکایی‌ها در قبال ایرانی‌ها مطرح می‌کند اول اینکه آمریکایی‌ها از ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ممانعت کردند اما از سویی در اقدام اسرائیلی‌ها برای ترور جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه مانع نشدند.

در همین راستا رونین بیرگمان یکی دیگر از تحلیل‌گران روزنامه عبری زبان یدیعوت که ماه‌ها پیش با دو روزنامه نگار آمریکایی در روزنامه نیوزویک و واشنگتن پست همکاری می‌کنند در گزارشی به این مساله پرداخت که آمریکا شریک اصلی در ترور عماد مغنیه است و پس از گذشت هفت سال از این اقدام تروریستی دو روزنامه آمریکایی به تحقیقات مفصلی از زمان طراحی نقشه این حمله تا عملی شدن آن پرداخته‌اند.

این تحلیل‌گر در ادامه نوشت: روزنامه نگار روزنامه نیوزویک در گزارش خود موساد را شریک جزئی در عملیات ترور عماد مغنیه دانسته و سازمان سیا آمریکا را تعیین کننده اصلی این هدف قرار داده اما سخن مطرح شده در این باره پیرامون مشارکت دو طرف اسرائیلی و آمریکایی و اجرای تجربه آن‌ها در این باره است.

روزنامه واشنگتن پست پس از حادثه عماد مغنیه در گزارش خود نوشت که عماد مغنیه پس از صرف شام از رستوران محلی به سمت ماشین خود حرکت کرد و گروهی از اعضای سازمان سیا وی را تعقیب می‌کردند و زمانی که وارد خودرو شد بمب کار گذاشته در خودروی وی منفجر شد.

این روزنامه نگار آمریکایی نوشت که افراد موساد بودند که در نهایت این بمب را در خودرو کار گذاشتند اما روزنامه نیوزویک در گزارش خود اعلام کرد که این آمریکایی‌ها بودند که بمب را ساختند و از اردن به سوریه وارد کردند و این عملیات در واقع اقدامی دو جانبه از سوی مشارکت آمریکا و اسرائیل بود.

در همین راستا یکی از مسئولان سابق دستگاه اطلاعات آمریکا اعلام کرد که آمریکا می‌توانست جلوی این عملیات را بگیرد اما نتوانست از اجرای نهایی آن جلوگیری کند.

این مسئول سابق آمریکایی در ادامه عنوان داشت که آمریکا در ساخت این بمب همکاری داشته و برای اطمینان از عملرد صحیح و حتمی این بمب را 25 بار آزمایش کرد.

طبق گزارش‌ها اسرائیلی‌ها بارها پیشنهاد ترور عماد مغنیه را آن هم زمانی که خود تنها در حال پیاده روی بود، دادند اما مسئولان اطلاعات آمریکا تصمیم گرفتند تا در ساختمانی در نزدیکی آپارتمان محل اقامت وی این عملیات را با دقت تمام اجرا کنند. اسرائیلی‌ها بارها پیشنهاد دادند که عملیات ترور مغنیه از طریق کار گذاشتن بمب در موتور سیکلت وی اجرا شود اما آمریکایی‌ها به خاطر وجود خسارت‌های جانبی آن این پیشنهاد را رد کردند.

در پایان این تحلیل‌گر اسرائیلی در گزارش خود نوشت که اگر اخبار منتشر شده از این روزنامه‌ها صحیح باشد پس نوع دیگری از همکاری میان دستگاه اطلاعات آمریکا و اسرائیل در این مرحله مطرح می‌شود و حاکی از ارتباط نزدیک و عمیق میان کاخ سفید و دفتر نخست وزیری اسرائیل است.

انتهای پیام

کد N706865

وبگردی