آفتاب
مصری در گفت‌وگو با ایسنا:

نقد منهای پیشنهاد تنها نق زدن است

نقد منهای پیشنهاد تنها نق زدن است

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه نقد منهای پیشنهاد، تنها نق زدن است، گفت: در نقد پیشنهاد مطرح می‌شود و در تخریب پیشنهادی نیست و اگر نقل و قولی صورت گیرد صرفا به معنای تخریب است.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اصول مطلوب نقادی اظهار کرد: آنچه که در مورد نقد پیش می‌آید بیشتر از اینکه اصول مطرح باشد نیت‌ها مطرح است و چه نقاد و چه فردی که نقد می‌شود بهتر از هر کسی می‌داند که آیا نقد به خاطر کشور، پیشرفت و رسیدن به یک راه بهتر است یا بهانه‌ای است که طرف مقابل را تخریب کند.

وی افزود: متاسفانه در این زمینه مرزها در کشور ما به هم ریخته است، گاهی اوقات سیستم مورد نقد قرار می‌گیرد و کسی که مسئول آن سیستم است به این نقد اعتراض می‌کند یعنی نقد را منتسب به شخص می‌پندارد در حالیکه اینگونه نیست، مثلا اگر می‌گوییم نظام مالیاتی باید اصلاح شود باید برای آن دلیل بیاوریم و در غیر این صورت مسئول مربوطه دلخور می‌شود که چرا این موضوع را نقد کرده‌ایم؟

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا حدودی فاصله میان نقد سیستم برای یک موضوع با نقد فرد مختلط شده است، گفت: یعنی در این شرایط ما بلافاصله استنباط شخصی می‌کنیم و آن فرد و یا سیستم هم توقع دارند که نقد صورت نگیرد و این اولین آسیبی است که به نظام نقد وارد می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که نقد برای چه منظور انجام می‌شود، گفت: به نظر من کسی که نقد می‌کند باید پیشنهاد اصلاحی هم داشته باشد، نقد منهای پیشنهاد، نق است نقد نیست. گاهی اوقات نق زدن را به جای نقد کردن روال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر کسی نسبت به موضوعی نقدی دارد باید پیشنهاد اصلاحی آن برای برطرف شدن عیوب کار ارائه دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، نقد منصفانه، حکیمانه و مشفقانه را از اصول نقادی عنوان کرد و افزود: نقد منصفانه یعنی اینکه موقع نقد انصاف هم رعایت شود و اگر انصاف به میان آید سایر مسائل حل است. همچنین در حکیمانه بودن نقد نیز باید حکمت جامعیت نشان داده شود و آن حکمت همه ابعاد را پوشش دهد نه اینکه فقط تخریب کرده یا جایگزین باشد.

مصری افزود: نقد مشفقانه نیز باید به گونه‌ای صورت گیرد که طرف مقابل ترغیب شود که در مساله تامل و اندیشه کند در نتیجه نقدی که منصفانه، حکیمانه و مشفقانه صورت می‌گیرد و اگر دلسوزانه هم باشد قطعا طرف مقابل به دنبال اصلاح می‌رود.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت نقد و تخریب، گفت: در نقد پیشنهاد مطرح است اما در تخریب پیشنهادی نیست، گاهی اوقات ما از نقد، نقل می‌کنیم به خاطر اینکه نقاد را تخریب کنیم و این صدمه‌ای است که به اصل خوب نقادی وارد می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: کسی که مورد نقد قرار می‌گیرد باید از چنان ظرفیتی برخوردار باشد که همه قول‌ها را شنیده و بهترین راه را انتخاب کند نه اینکه از ابتدا گارد گرفته و فرافکنی کند که اینگونه هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد.

انتهای پیام

کد N706764

وبگردی