آفتاب

ظریف: آفریقا در سیاست خارجی ایران جایگاه والایی دارد

ظریف: آفریقا در سیاست خارجی ایران جایگاه والایی دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که آفریقا در سیاست خارجی ایران چایگاه والایی دارد، گفت : همواره تلاش شده تا روابط سیاسی ممتازی با کشورهای آفریقایی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «محمد جواد ظریف» که به کنیا سفر کرده است روز دوشنبه در دیدار با تجار و بازرگانانی ایرانی مقیم این کشور افزود: توجه به آفریقا به عنوان شریک و همکار تجاری مورد توجه دولت تدبیر و امید است.
وی، قاره آفریقا را مرکزی برای رقابت همه کشورها دانست و یادآور شد: این نشانگر ظرفیت و زمینه های تجاری بسیار مستعد در این قاره است .
وزیر امور خارجه همچنین گفت: تلاش ما برای رفع موانع تجارت است ولی اگر حتی در مذاکرات هم به تفاهم برسیم باید بدانیم که شرکای واقعی و پایدار ما در جهان کشورهایی هستند که در قالب همکاری های جنوب - جنوب می توان با آنها برای توسعه پایدار برنامه ریزی کرد.
ظریف با یادآوری این که آفریقا در این مسیر یک انتخاب بسیار مهم برای ما است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران و همچنین در سطح کشور برای همکاری با آفریقا توجه ویژه و سازوکار خاص دارد و ما فقط در حوزه خلیج فارس و آفریقا دارای چنین سازوکاری در سطح بالا هستیم که با توجه و تظارت مسوولان عالی دنبال می شود.
وی افزود : جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آفریقا در حوزه اقتصادی، علمی ، آموزشی و بهداشتی برنامه بلند مدت دارد و دولت در این زمینه دارای باور عمیق و جدی است.
وی با بیان این که باید همه زمینه های همکاری را فراهم کنیم، گفت : باید با آسیب شناسی دوره های گذشته مشکلات و موانع را رفع کنیم.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی در خارج و داخل کشور در زمره مخالفان پایان تحریم هستند و تداوم تحریم را در جهت منافع خود دنبال می کنند.
ظریف تاکید کرد: در مواردی اصل تحریک با آثار تحریم اشتباه گرفته می شود و این مباحث تحصصی باید با مشورت های لازم بررسی و موانع غیر واقعی و غیر حقوقی برطرف شود.
وی همچنین گفت: صداقت ، اخلاق و فرهنگ ایرانی باید با حضور ایرانیان در نقاط مختلف جهان و فعالیت آنان در حوزه های متنوع به جهانیان معرفی شود و این فرصت زمینه بسیار قوی برای معرفی جذابیت ها و توانمندی های همه جانیه ایران به مردم کشورهای مختلف است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران روز یکشنبه سفر دوره ای خود به چهار کشور آفریقایی را آغاز کرد و در نخستین مرحله وارد کنیا شد.
کد N706751

وبگردی