آفتاب

یدیعوت آحارونوت: اسرائیل با حزب الله گفتگو کند

یدیعوت آحارونوت: اسرائیل با حزب الله گفتگو کند

واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به عملیات انتقامجویانه حزب الله در تحلیلی به قلم گای بچور نوشت: با توجه به تحولات مرزی اخیر، اسرائیل باید به منظور القای پیام های آرام بخش و دستیابی به توافق های کاملا غیرخشونت آمیز کانال هایی برای گفتگو با حزب الله باز کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی، در شرایطی که جبهه النصره وابسته به القاعده درحال تصرف تمام سرزمین های مجاور بلندی های جولان است و دولت اسلامی هم از طریق شمال برای نفوذ به لبنان تلاش می کند و پس از آن که این گروه هفته گذشته اعلام کرد برای آزادسازی منطقه لبنان و الحاق آن به دولت اسلامی مبارزه خواهد کرد، جنگ با اسرائیل آخرین اتفاقی است که حزب الله خواستار آن است.
در حال حاضر دو دشمن وجودی حزب الله یعنی سازمان های سنی القاعده و دولت اسلامی از سمت شرق و جنوب این گروه را تحت فشار قرار داده اند.
شاخصه های خاور میانه تغییر کرده اند و دیگر این اعراب و اسرائیل نیستند که در برابر هم صف کشیده اند بلکه سنی ها و شیعیان هستند که با هم می جنگند.
به همین دلیل بود زمانی که اعضای ارشد حزب الله در 18 ژانویه در منطقه «مزرعه العمل» سوریه کشته شدند، این گروه به شدت شوکه شد. این منطقه آخرین جایی است که در دست نیروهای حکومت سوریه باقی مانده و حزب الله پایگاه های خود را در آن برپا کرده و نیروهایش را آنجا جمع کرده است.
حال این پرسش مطرح است که نیروهای حزب الله در این منطقه چه می کنند؟ آنها تصمیم گرفته اند به هر قیمتی که شده از این منطقه دفاع کنند زیرا اگر جبهه النصره از آن عبور کند قادر خواهد بود به حرکت خود به سمت شمال ادامه دهد و در نتیجه پایگاه های حزب الله در دره بقاع در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
به عبارت دیگر در حال حاضر جنگ های قومی از اسرائیل مهمتر به نظر می رسند و تا زمانی که سنی ها و شیعیان نگران همدیگر هستند ما دیگر دشمن خیلی خطرناکی محسوب نمی شویم.
نویسنده در پاسخ به این پرسش که پس چرا حزب الله هفته گذشته به عملیات انتقام جویانه دست زد، نوشته است: زیرا به خاطر آن که فقط تهدید می کند و اقدامی انجام نمی دهد، در جهان عرب مورد تمسخر قرار گرفته بود.
اگر حزب الله اقدامی انجام نمی داد به همه ثابت می شد که این سازمان در گرداب سوریه اسیر شده و اسرائیل را فراموش کرده است.
نویسنده باتوجه به آنچه گفته شد، پیشنهاد کرده است که اسرائیل کانالی برای گفتگو با حزب الله ایجاد کند تا بتواند پیام های صلح آمیزی برای این گروه ارسال کند و با آن به توافق های کاملا غیرخشونت آمیز دست یابد.
به طور قطع این کار ما را به حامیان حزب الله تبدیل نمی کند همانطور که ما حامی القاعده و جبهه النصره نیستیم. حزب الله مظنون است که ما با جبهه النصره به توافق هایی دست یافته ایم.
ما باید برای همه طرف ها مشخص کنیم که جنگ های جهان هیچ سودی برای اسرائیل ندارد. ما نه سنی هستیم و نه شیعه و اگر آنها می خواهند همدیگر را بکشند این مسئله ربطی به اسرائیل ندارد. ما به نفع هیچکدام موضع گیری نخواهیم کرد.

26149

کد N706620

وبگردی