آفتاب

نماینده مجلس فرانسه: آمریکا خواهان توافق سریع باایران است/ تلاش می کنیم ارتباط با تهران را مثبت کنیم

نماینده مجلس فرانسه: آمریکا خواهان توافق سریع باایران است/ تلاش می کنیم ارتباط با تهران را مثبت کنیم

مهر نوشت:

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فرانسه در مصاحبه ای گفت بنا به دلایل متعدد آمریکا خواهان توافق سریع با ایران است.

«الیزابت گیگو» در مصاحبه با المانتیور با بیان اینکه فرانسه نقش پشتیبان و نگهبان را در توافق احتمالی ایران و آمریکا خواهد داشت در پاسخ به پرسشی در خصوص اختلاف نظر فرانسه با ایران در مذاکرات هسته ای و پیش بینی خود از دور آتی مذاکرات گفت: همانطور که می دانید فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران جایگاهی مطالبه گر دارد.

او گفت: اما نکته ای که باید مدنظر داشت این است که هر چه توافق قویتر باشد از ضمانت بیشتری برخوردار خواهد بود. من همچنان امیدوارم که ما به چنین توافقی با تهران برسیم اولا به خاطر موضوع منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی و ثانیا این موضوع (برنامه هسته ای) را که بر سایر موارد مورد مذاکراه میان ما تاثیر دارد کنار بگذاریم.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس فرانسه در ادامه گفت: آمریکائیها به چند دلیل به نظر می رسد که خواستار توافق سریع (زودتر از آنچه امکان دارد) هستند و در آن سو «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، نیز دلایل سیاسی برای این کار دارد که رفع تحریم ها از آن جمله است. در این مورد پیش بینی می کنم که در دور بعدی مذاکرات فرانسه به ایفای نقش خود به عنوان نگهبان در راستای ماهیت جدی یک توافق محتمل ادامه می دهد.

گیگو در پاسخ به پرسش دیگری در مورد تاثیر توافق احتمالی بر روابط آتی فرانسه با ایران گفت: برای جلوگیری از تهدید مذاکرات ما تصمیم گرفتیم که موضوع هسته ای را از سایر موارد جدا کنیم.

او گفت: اما مطمئنا به محض اینکه توافق هسته ای حاصل شود تلاش خواهیم کرد که ارتباطاتمان مثبت تر شود و ممکن است این روابط سازنده تر نیز باشد. رسیدن به یک توافق خوب به کشوری که از تمدنی باستانی و غرور آفرین برخوردار است اجازه می دهد تا در تامین صلح و ثبات منطقه و در سطح جهانی مشارکت داشته باشد.

گیگو در ادامه گفت: چند ماه قبل من با همتای ایرانی خود در پاریس دیدار کردم. گفتگوهای خوبی داشتیم و هر دوی ما در مورد ارزش هایمان صریح یودیم و متذکر شدم که اراده برای انجام این ارتباطات و همکاری ها قوی است و این یک چشم انداز خوب برای جوامع مدنی ماست که بتوانیم از فواید افزایش مبادلات بهره ببریم.

 

23231

 

کد N706558

وبگردی