آفتاب

انتقاد وزیر خارجه اسبق از دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره

انتقاد وزیر خارجه اسبق از دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره

وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد، دعوت رئیس مجلس نمایندگان از نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره این کشور نقض پروتکل دیپلماتیک بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، جمیز بیکر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش در این باره گفت: من اتفاقی شبیه چیزی که شاهد آن بودیم را به یاد نمی‌آورم. درست است، رئیس مجلس نمایندگان این حق را دارد تا از هر کسی که می‌خواهد برای سخنرانی در مجلس دعوت کند.

وی افزود: اما شاخه اجرایی دولت در حقیقت قدرت، مسئولیت و اختیار اساسی و اولیه را درباره سیاست‌های خارجی دارد نه کنگره. سیاست‌ها درباره منافع خارجی و مساله رابطه ما با اسرائیل نه در کنگره بلکه در شاخه اجرایی آن مطرح می‌شود.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری بر انتخابات با او دیدار نخواهد کرد. بیکر نیز پیش بینی می‌کند که سخنرانی نتانیاهو در انتخابات 17 مارس اسرائیل نتیجه عکس داشته باشد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا برای مثال به اسحاق شامیر، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اشاره کرد که نتوانست بر چالش‌ موجود در روابط با آمریکا فائق آید.

بیکر در این باره افزود: هیچ چیزی بیش از مدیریت روابط اسرائیل با مهمترین متحدشان آمریکا برای شهروندان آن کشور نیست.

همزمان دیک دوربین، سناتور دموکرات ایالت ایلینویز، در مصاحبه‌ای جداگانه با سی بی اس درباره روابط آمریکا و اسرائیل اظهار کرد: "شیرین کاری‌های بی‌جای سیاسی جان بوئنر، رئیس مجلس نماینده و نتانیاهو به نفع اسرائیل نیست.

وی ادامه داد: ما روابط و اتحادی جدی و قدرتمند داریم. دعوت از نتانیاهو از سوی بوئنر به تنهایی و بدون هماهنگی دولت یک اشتباه بود.

این نماینده تاکید کرد: بسیاری از دوستان و دوستداران اسرائیل این استراتژی را "فاجعه" توصیف می‌کنند.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: دموکرات‌ها با این دعوت به دردسر افتاده‌اند چرا که تمایل دارند تا با شرکت نکردن در سخنرانی نتانیاهو روابط خود با اسرائیل را تضعیف کنند.

انتهای پیام

کد N706122

وبگردی