آفتاب

خبرنگار الجزیره در مصر پس از 400 روز آزاد شد

خبرنگار الجزیره در مصر پس از 400 روز آزاد شد

یکی از خبرنگاران شبکه الجزیره در مصر پس از 400 روز بازداشت آزاد و از این کشور اخراج شد.

یکی از خبرنگاران شبکه الجزیره در مصر پس از 400 روز بازداشت آزاد و از این کشور اخراج شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنی شبکه خبری الجزیره، خانواده پیتر گرسته، خبرنگار شبکه الجزیره در کنفرانسی خبری در استرالیا از آزادی وی پس از 400 روز بازداشت در مصر اظهار خرسندی کرد و از تمام کسانی که در آزادی وی سهم داشتند قدردانی کرد.

آن‌ها همچنین همبستگی خود را با باهر محمد و محمد فهمی، دو همکار گرسته که همچنان در بازداشت به سر می‌برند اظهار کردند.

خانواده وی عنوان داشتند که روند آزادی گریستی بدون پیش شرط یا اعمال فشار صورت گرفت و آن‌ها خواهان این بودند که پسرشان هرچه سریعتر از مصر خارج شود. خانواده این خبرنگار الجزیره عنوان داشتند که پیتر به زودی وارد استرالیا می‌شود و در حال حاضر قبرس است و زندگی خود را صرف بیان اهمیت مطبوعات و ارزش آن می‌کند.

پیتر گرسته در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ به همراه دو همکارش به اتهام کمک به گروه اخوان‌المسلمین بازداشت شد. آنها این اتهام را رد کردند و گفتند در حال انجام کارشان یعنی خبررسانی بوده‌اند.

فعالیت اخوان‌المسلمین در مصر بعد از کودتا علیه محمد مرسی، رئیس جمهور مخلوع و به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی ممنوع شده است.

پیتر گرسته و دو همکارش در ماه ژوئن (حدود هفت ماه پیش) در دادگاه مجرم شناخته شدند و به ۷ تا ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

ماه گذشته دادگاهی در قاهره احکام اولیه آنها را لغو و دستور محاکمه مجددشان را صادر کرد.

یک مقام مصری به خبرگزاری فرانسه گفت که آزادی و اخراج گرسته با دستور رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است.

درباره محمد فهمی و باهر محمد، دو همکار دیگر گرسته که با او زندانی بودند رسما خبری منتشر نشده، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام امنیتی مصر گزارش داده که فهمی در عرض چند روز آینده آزاد خواهد شد.

شبکه الجزیره با صدور بیانیه‌ای از آزادی پیتر گرسته استقبال کرده اما گفته خواهان آزادی تمام خبرنگاران زندانی این شبکه است.

انتهای پیام

کد N705935

وبگردی