آفتاب
عراقی تاکید کرد:

دوره آموزش ایمنی برای کارشناسان نظام مهندسی و کارگران برگزار شود

دوره آموزش ایمنی برای کارشناسان نظام مهندسی و کارگران برگزار شود

همدان- معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه محور توسعه نیروی انسانی آموزش است، گفت: دوره های آموزشی بخصوص دوره ایمنی باید برای کارشناسان نظام مهندسی و همچنین کارگران ساختمانی برگزار شود .

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا عراقی ظهر یک شنبه در کارگروه زیربنایی شورای فنی استان همدان با اشاره به اصلاحیه قانون نظام مهندسی در ۴۲ ماده قانون، اظهار داشت: دلیل این موضوع که برخی قوانین اجرایی نشده نگاه سنتی و از بالا به پایین بوده که باید نوع نگاه تغییر یابد.

وی با بیان اینکه به مسائل به شکل ریشه ای پرداخته نشده است، افزود:‌ در یک تعامل صحیح باید تمام زوایا شکافته و با دادن پیشنهادات به تنظیم اصلاحیه مواد قانون نظام مهندسی کمک شود.

معاون عمرانی استاندار همدان ادامه داد: با گذر زمان و تغییر در شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تغییر قوانینی که سالها پیش وضع شده امر محالی نیست.

عراقی با افزودن این نکته که متاسفانه برخی سازمان های دولتی کمتر به اجرای قوانین تن می دهند، بیان داشت: هیچ کس حق ندارد از یک مسئول بخواهد با قانون شکنی خارج از نرم استاندارد کار کند.

وی با اعلام اینکه همه باید بر اجرای قوانین تاکید کنند، اذعان داشت: وظایف ذاتی دستگاه های اجرایی باید رعایت شود.

معاون عمرانی استاندار همدان افزود: در این شورا هماهنگی های لازم به منظور مبادله اطلاعات بین سازمان ها، طرح راهبردهای استانی، ارائه پیشنهادات مناسب و کاهش ابهامات و مغایرت ها صورت می گیرد.

عراقی با اشاره به رعایت استانداردها به عنوان یکی از وظایف اصلی دولت، گفت: در انجام تمام فرآیند ها استاندارد به عنوان چراغ راه عمل می کند.

وی با اعلام اینکه در بسیاری از فعالیت ها ایمنی فراموش شده، ادامه داد: از آنجایی که محور توسعه نیروی انسانی آموزش است و آموزش باید مستمر صورت گیرد، باید دوره های آموزشی بخصوص دوره ایمنی برای کارشناسان نظام مهندسی و همچنین کارگران ساختمانی برگزار شود.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه باید کارگروه های شورای فنی قوی شوند، ‌افزود: جمع بندی و نتیجه گیری این مبحث به زمان بیشتری نیاز دارد و به جلسات بعدی موکول می شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه در اجرای مباحث مختلف مقررات ملی استان، همدان استانی پیشرو است، اظهار داشت: در سال جاری ۵۴۰ مورد بازدید  از ساختمان های استان با زیر بنای ۴۷۵ هزار متر مربع با تعداد طبقات سه هزار و ۵۰ انجام و همچنین ۱۶۰ مورد مکاتبه در این خصوص با شهرداری و نظام مهندسی صورت گرفته است.

محمد رودباری به یکی از معضلات در ساخت و ساز در همدان اشاره کرد و گفت: متاسفانه پس از اینکه ساختمان احداث و کار پایان می گیرد طی یک روند اداری از نظام مهندسی نامه ای برای شهرداری ارسال می شود که شهرداری برای بازدید اقدام کند که ممکن است از تعداد طبقات ایراد گرفته شود.

وی ادامه داد: این یک افت برای کار محسوب می شود و باید در ابتدای کار ناظر یک برگ از گزارش را به شهرداری و یکی را به نظام مهندسی ارائه بدهد تا اگر مشکلی وجود دارد در همان ابتدای کار جلوی آن گرفته شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان همچنین به مشکل دیگری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: نحوه ارجاع کار به ناظر و تعیین ناظر باید از سوی نظام مهندسی صورت گیرد.

رودباری با اشاره به کارگاه های تولید مصالح ساختمانی، بیان کرد: باید نظارت بر کارگاه ها بیشتر و فعالیت آن  دسته از کارگاه ها که مواد و مصالح بدون کیفیت تولید می کنند متوقف شود.

کد N704833

وبگردی