آفتاب
در مناظره كنعانی مقدم٬ کواکبیان و بادامچیان مطرح شد:

انتخابات بدون احزاب٬ رقابتی نیست

انتخابات بدون احزاب٬ رقابتی نیست

اگر نگاه به احزاب صرفاً به عنوان وسیله ای برای گرم كردن تنور انتخابات باشد، آنها نمی‌توانند كاركرد واقعی خود را ایفا كنند.

مناظره این هفته رادیو گفتگو با موضوع شكل‌گیری احزاب جدید در جریان های سیاسی اصول‌گرا و اصلاح طلب با حضور برخی مسئولان احزاب سیاسی روانه آنتن شد.

به گزارش ایلنا در این مناظره سیاسی٬ حسین كنعانی مقدم، با بیان این‌كه در شاخصه‌ توسعه سیاسی كشور فقط به تعدد احزاب و فعالیت آنها توجه شده است، گفت: در موضوع احزاب به جای این‌كه بیشتر به دنبال كیفیت باشیم به دنبال كمیت و تعدد احزاب رفته‌ایم.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن مخالفت با تشکیل احزاب جدید در کشور، ادامه داد: در ابتدا باید تكلیف احزاب موجود مشخص شود و بعد به سراغ ایجاد احزاب جدید رفت.

وی با اعتقاد بر این‌كه احزاب در كشور به دنبال حل مشكلات نیستند بلكه می‌خواهند تابلویی برای كسب قدرت داشته باشند، تصریح كرد: برخی احزاب چراغ خاموش هستند و فعالیتی از آنها مشاهده نمی‌شود و تعدادی احزابی كه همیشه فعال هستند، اندك است.

كنعانی مقدم اضافه كرد: كشور نیاز به حزب جدید ندارد بلكه باید با استفاده از احزاب موجود به دنبال تشكیل جبهه باشیم.

کنعانی مقدم: نظام مردم را پای صندوق های رای می آورد نه احزاب

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأكید بر این‌كه توسعه سیاسی و مشاركت مردم در عرصه سیاست منحصر به حزب نیست، ادامه داد: این نظام است كه مردم را پای صندوق‌های رأی می‌آورد نه احزاب؛‌ گرچه آنها می‌توانند در ایجاد این زمینه موثر باشند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به الزامات قانون اساسی،‌ افزود: بر اساس قانون اساسی ما دارای نظام ولایی هستیم و در این نظام، حزب باید حزب‌الله باشد. بنابراین احزابی در این تعریف قرار می گیرند، كه معتقد، ملتزم و همراه با قانون اساسی باشند.

کنعانی مقدم با بیان این‌كه نظام ما نظامی حزبی، پارلمانی و ریاستی است و همه اینها در چارچوب نظام ولایی جای دارد، ‌ادامه داد: بعضا در مورد مسائل حزبی در كشور شیپور را از دهانه باز آن می‌زنیم. احزاب در كشور ما دولت و پارلمان ساخته هستند و وقتی دولتی سر كار می‌آید در درون یا بیرون خود حزب درست می‌كند. از طرف دیگر اغلب روزنامه‌های نیز كاركرد حزبی دارند.

کواکبیان: رقابت در انتخابات از سوی احزاب شکل می گیرد

در ادامه این مناظره سیاسی،مصطفی كواكبیان دبیركل حزب مردم‌سالاری، با بیان این‌كه بدون فعالیت احزاب سخن از وجود مردم‌سالاری امر درستی نیست، ادامه داد: بهتر است به جای شكل‌گیری احزاب جدید از مجموعه احزاب موجود چهار الی پنج حزب قوی در کشور ایجاد شود.

وی به اهمیت اصلاح نگاه ها به احزاب اشاره كرد و افزود: اگر نگاه به احزاب صرفاً به عنوان وسیله ای برای گرم كردن تنور انتخابات باشد، آنها نمی‌توانند كاركرد واقعی خود را ایفا كنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این که احزاب باید بتوانند در ایجاد پارلمان و یا دولت ایفای نقش كنند، افزود: اگر مشكلات اساسی در ارتباط با فعالیت احزاب را حل نكنیم صدها حزب جدید نیز كه ایجاد شوند كاری پیش نمی‌برند.

كواكبیان با اشاره به این‌كه وقتی سخن از مردم‌سالاری دینی می‌كنیم در آن جمهوریت و مردم‌سالاری نهفته است، ادامه داد: در قانون اساسی به موضوع مردم‌سالاری دینی اشاره شده و برای تحقق مردم‌سالاری نیز وجود احزاب لازم است.

وی با تأكید بر اهمیت وجود احزابی فراگیر،‌ سراسری و منسجم كه بتوانند قالب واقعی به مردم‌سالاری بدهند در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار كرد: مقام معظم رهبری با یك پیام باعث می‌شوند كه خیل عظیمی از مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند. لازمه انتخابات رقابت است و این رقابت را احزاب ایجاد می‌كنند. اگر احزاب نباشند انتخابات وجود خواهد داشت ولی رقابتی در آن نیست.

وی در واكنش به صحبت‌های كنعانی مقدم مبنی بر این‌كه مطبوعات در كشور ما كاركرد حزبی دارند،‌ گفت: این به خاطر این است كه احزاب در كشور كاركرد واقعی خود را ندارند و مطبوعات مجبور می شوند که جور آن ها را بکشند. گرچه برخی از مطبوعات نیز به طور كلی تریبون و پایگاه یك حزب سیاسی هستند.

بادامچیان: حاکمیت مطلق احزاب مورد قبول نیست

در ادامه این برنامه اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مركزی حزب موتلفه، با اشاره به این‌كه جمهوری اسلامی ایران نگاه مثبتی به حزب و تحزب دارد،‌ افزود: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز به حزب توجه داشته‌اند.

بادامچیان در ادامه سخنان خود با بیان این‌كه حزب یك امر عقلایی، علمی و فقهی اسلامی است، ادامه داد: اما ما حاكمیت مطلق حزب را نمی‌توانیم، قبول كنیم.

وی با اشاره به كاركرد احزاب در كشور، افزود: در یك نظام آزاد در چارچوب عقل، علم، فقه و قانون ایجاد احزاب جدید كه دارای دیدگاه‌های مختلفی باشند امر مفیدی است و به طور كلی معتقدم تكثر احزاب ارزش محور، خدا محور و الهی محور مورد قبول است؛ به شرطی كه با هم دعوا و درگیری نداشته باشند. ولی اگر احزاب جدید صرفاً برای كسب قدرت ایجاد شوند، این موضوع مورد قبول نیست

این فعال سیاسی اصولگرا با تأكید بر این‌كه علی رغم فعالیت احزاب این مردم هستند كه انتخاب نهایی را انجام می‌دهند، تصریح كرد: به طور طبیعی احزاب جدید در هر جامعه‌ای ایجاد می‌شوند و كسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

بادامچیان با بیان این که نسل جوان كه در عرصه سیاست وارد شده دارای نشاط است و باید از این نشاط استفاده كرد، در این زمینه تصریح کرد: آنها می‌گویند ما می‌خواهیم با استفاده از مكانیزم‌های حزبی حرف خودمان را بزنیم و ما نیز از نظر عقلی و دینی نمی‌توانیم به آنها بگوییم كه شما جمع نشوید و حرف نزنید.

این فعال سیاسی گفت: مهم این است كه احزاب جدیدی كه تشكیل می‌شوند استقلال كشور را به خطر نیاندازند، در چاچوب قانون عمل كنند و توطئه‌گر نباشند.

وی با تاکید بر این که در كشورما حاكمیت احزاب وجود ندارد،ادامه داد: احزاب در ایجاد رقابت‌های انتخاباتی موثر هستند ولی همان‌طور كه اشاره کردم، نباید همه چیز را در قالب احزاب خلاصه كرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با تقسیم‌بندی جریان اصلاحات ادامه داد: یك گروه از آنها همچنان در حال و هوای فتنه هستند و قطعا راه به جایی نمی‌برند و مردم آنها را نخواهند پذیرفت.البته در جریان اصلاحات، افرادی نیز هستند كه در درون نظام قرار دارند و در این چارچوب حرکت می کنند.

وی در پایان افزود: این‌كه احزاب بخواهند به جای مردم تصمیم بگیرند امر غلطی است.

برنامه "مناظره" شنبه هر هفته از ساعت 16 با محوریت مسائل سیاسی به تهیه کنندگی نازنین کتابچی و اجرای امیرحسین راسخ از رادیو گفتگو پخش می شود.

کد N704797

وبگردی