آفتاب
کانترپانچ:

همکاری با تهران عامل تقویت امنیت منطقه/ ایران الگوی ثبات خاورمیانه است

همکاری با تهران عامل تقویت امنیت منطقه/ ایران الگوی ثبات خاورمیانه است

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی همکاری بین المللی با ایران را عامل تقویت ثبات در خاورمیانه و جهان اسلام توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش «کانترپانچ» آمده است: ایران باثبات ترین کشور خاورمیانه محسوب می شود و شورای همکاری خلیج فارس نمی تواند در برابر قدرت ایران چالشی ایجاد کند. با وجود گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، که طی آن شاهد تغییر موازنه قوا در خاورمیانه بوده ایم و مشکلات داخلی و تحریمها نیز ایران را آزار داده است، اما این کشور الگوی ثبات در منطقه ای محسوب می شود که همسایگانش در اثر برخی تنشها دچار سرنگونی در راس هرم قدرت شده اند.

کانترپانج در ادامه گزارش داد: کشورهای عضو شورای همکاری شامل عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، عمان و قطر به همراه مصر و عراق در تلاش بودند که نفوذ ایران در منطقه را کنترل کنند اما در شرایط فعلی به دلایل متعدد نمی توانند کاری در این باره انجام دهند. مصر در شرایط فعلی با مشکلات داخلی و معضلات شدید اقتصادی مواجه است و نمی تواند در برابر ایران قد علم کند. از طرفی ایران و عراق اختلافات گذشته را با تشکیل ائتلافی بین خود، کنار گذاشته اند.

در شرایط فعلی مبارزه با تروریستها تهدید نخست در برابر امنیت خاورمیانه است. آمریکا و انگلیس نیز در مبارزه با تروریسم در عراق و افغانستان شکست واضحی داشته اند، از طرفی به نظر می رسد ترکیه خواهان موضع گیری ضد داعش بر اساس آنچه غربیها می خواهند، نیست. این شرایط باعث شده فرصت مناسبی برای تشکیل ائتلاف بزرگی میان شیعیان منطقه شامل ایران، عراق، ارتش سوریه و حزب الله لبنان ایجاد شود که در خط مقدم مبارزه علیه داعش قرار دارند.

این پایگاه تحلیلی خطر واقعی در شرایط کنونی را خلاء قدرت در خاورمیانه دانسته و گزارش می دهد: برای رهایی از این خطر، کشورهای غربی باید به ایران در مبارزه علیه داعش نزدیک شوند. همچنین از بین بردن این خطر باعث می شود تلاشهای روسیه برای تحریم صادرات نفت و گاز به کشورهای غربی به نتیجه نرسد. توافق میان ایران و گروه 1+5 نیز می تواند همکاری مستقیم میان ایران و غرب را به جلو ببرد و زمینه ساز بازگشت آرامش و ثبات به خاورمیانه و جهان اسلام باشد. این مسئله همچنین به اعتبار ایران به عنوان باثبات ترین کشور منطقه می افزاید.

کد N704417

وبگردی