آفتاب
نماینده اهواز در نشستی خبری خواستار شد

تشکیل فوری کمیته‌ای با اختیارات کامل در خوزستان برای مقابله با ریزگردها

تشکیل فوری کمیته‌ای با اختیارات کامل در خوزستان برای مقابله با ریزگردها

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مردم استان خوزستان و استان‌های همجوار از سال 1380 تاکنون درگیر پدیده ریزگردها و عواقب آن هستند و متاسفانه در این 13 سال اقدام موثری برای حل این مشکل توسط دولت‌ها صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدشریف حسینی در نشستی خبری وضع کنونی استان خوزستان و مردم اهواز و مشکلات ناشی از ریزگردها را تشریح کرد.

وی گفت: امروز ریزگردها تبدیل به گرد و غبار و مهمان ناخوانده به میزبانی مردم اهواز و خوزستان شده است و شرایط زندگی برای مردم به شدت دشوار گشته است؛ این پدیده از سال 85 شکل جدیدی به خود گرفته است و به شدت جدی‌تر شده و مشکلات عدیده‌ای در زمینه اقتصادی، کشاورزی، زیست محیطی و صنعتی برای استان ایجاد کرده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: این گرد و غبار و ریزگردها پنج هزار باکتری با خود به استان آوردند و 40 درصد مراجعه به بیمارستان‌ها و درصدی بیشتر از آن مراجعه به پزشکان خصوصی افزایش یافته و طبق نشانه‌گرهای دستگاه موجود در اهواز حد غلظت ریزگردها 66 برابر حد استاندارد است که به نظر می‌رسد این میزان بیش از اینهاست و دستگاه موجود در استان توان اندازه‌گیری آن را ندارد لذا لازم است دولت‌ها این مشکل را همانند بحث زلزله و سیل با تمام توان دنبال و حل نمایند.

وی تاکید کرد: پیشگیری در زمینه ریزگردها بسیار مهمتر از هر اقدام دیگر است اما متاسفانه به نظر می‌آید این پدیده در اولویت دولت‌ها نیست چرا که از یازده مورد ریزگرد در سال 93، 9 مورد آن کانون داخلی داشته و می‌توانستیم با یک برنامه‌ریزی درست با آن مقابله کنیم، البته مشکلات کمبود بارندگی و عدم همکاری کشورهای همسایه در مقابله با این پدیده نیز این موضوع را تشدید کرده، از رییس‌جمهور برای تشکیل کمیته ای با اختیارات کامل در استان‌های مواجهه با پدیده گرد و غبار بویژه در خوزستان درخواست عاجل داریم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش حقابه تالاب هورالعظیم و مالچ پاشی بیابان‌های اطراف برابر مصوبه هیات دولت نیز باید در اولویت کار این کارگروه قرار گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: اثرات اقتصادی، کشاورزی و زیست محیطی پدیده گرد و غبار در کوتاه مدت و درازمدت بر محصولات کشاورزی و سلامت مردم تاثیرگذار است و ما شاهد مهاجرت از استان خوزستان برای فرار از این معضل بزرگ هستیم لذا جا دارد دولت با تنظیم و تصویب حق اضافه حقوق به علت بدی آب و هوا انگیزه حضور کارمندان در استان را افزایش دهد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت ناسالم در استان خوزستان و استان‌های همجوار همواره و در طول سال وجود داشته است، گفت: در سال 89 تنها 10 روز پاک در استان خوزستان داشته‌ایم و در سال 90 نیز وضع بهتری را شاهد نبوده و تنها 55 روز از 365 روز سال را مردم خوزستان هوای پاک داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N704334

وبگردی