آفتاب

جنگ لفظی ترکیه و ارمنستان؛ آنکارا سخنان سرکیسیان را محکوم کرد

جنگ لفظی ترکیه و ارمنستان؛ آنکارا سخنان سرکیسیان را محکوم کرد

سخنگویان ریاست جمهوری و وزارت خارجه ترکیه به شدت اظهارات اخیر رئیس جمهوری ارمنستان را در رابطه با دعوت اردوغان از سرژ سرکیسیان محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان به خبرگزاری آنادولو گفت: متاسفانه باید بگوییم که سخنان سرکیسیان علیه دعوت رئیس جمهوری ما از ارمنستان، برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک است. ما بر این باوریم که سخنان سرکیسیان در شان یک سیاستمدار نیست. ارمنستان تلاش دارد تا سال 2015 را سال ضدیت با ترکیه و مردم ترک کند. سرکیسیان فراتر از حد و دیپلماتیک رفتار کرده است.

رئیس جمهوری ارمنستان پیش از این گفته بود: دعوت اردوغان از ارمنستان برای شرکت در مراسم صدمین سال یادبود نبرد گالیپولی در چاناق قلعه در اواخر آوریل که همزمان با روز یادبود کشتار ارامنه در 1915 است، نشان از کوته نظری و دو رویی آنکارا دارد. آنها می‌گویند که هر اقدامی در سیاست مناسب است اما آنکارا راه بدی را در پیش گرفته است.

در واکنش به این سخنان سخنگوی اردوغان گفت: ترکیه با تمام تلاش‌ها برای نگاه یکجانبه به تاریخ مقابله می‌کند و اجازه نمی‌دهد که سیاست سودجویانه علیه آنکارا اتخاذ شود.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای گفت که رئیس جمهوری ارمنستان رویکرد "انسانی، منطقی و واقع گرایانه" ترکیه را بار دیگر با بیان چنین اظهاراتی نادیده گرفته است و دستی را که برای دوستی دراز شده بود، "با لحن نامناسبی" رد کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما شدیدا این لحن را که مناسب رهبر کشور همسایه و یا نماینده مردم ارمنستان نیست، محکوم می‌کنیم. ترکیه هیچ گاه دردی را که مردم ارمنستان در دوران جنگ جهانی اول متحمل شده‌اند، نادیده نگرفته است و تمام کشورهایی که در آن دوران تحت حکومت عثمانی‌ها بودند خصوصا ترک‌ها آسیب دیدند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین به پیام همدردی اردوغان در 23 آوریل سال گذشته اشاره کرد و بار دیگر گفت که دعوت ترکیه از ارمنستان در 20 ژانویه انجام شد که یک روز پس از سالگرد کشته شدن هرانت دینک، روزنامه نگار ترک ارمنی بوده است. اردوغان از رهبران 102 کشور از جمله سرکیسیان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای صدمین سالروز نبرد گالیپولی دعوت کرده است.

انتهای پیام

کد N704129

وبگردی