آفتاب
گزارش مهر/

مشکلات متعدد عشایر دشتستان/نبود مراتع وعلوفه، کمبود آب و مشکلات تحصیلی

مشکلات متعدد عشایر دشتستان/نبود مراتع وعلوفه، کمبود آب و مشکلات تحصیلی

بوشهر - عشایر شهرستان دشتستان با مشکلات متعددی روبرو هستند که می‌توان از جمله این مشکلات به کمبود مراتع و آب و علوفه در مناطق ییلاقی و قشلاقی این اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عشایر نقش بسیار مهمی در تامین محصولات کشاورزی و دامی و . . . دارند که می‌توان به تولید انواع محصولات کشاورزی فصلی و همچنین لبنیات و گوشت قرمز و سفید اشاره کرد.

در کنار این ظرفیت‌های بسیار مهمی که عشایر دارند، با مشکلات زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و هر چند همواره خود اتکا بوده اند ولی نیاز است که برای رفع مشکلات و تامین نیازهای آنان تلاش ویژه‌ای صورت بگیرد.

 بیش از پنج هزار و 200 خانوار عشایری با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در استان بوشهر حضور دارند که 70 درصد این جمعیت متعلق به دشتستان است.

عشایر شهرستان دشتستان در طول سالیان متمادی در این منطقه زندگی چادر نشینی داشته‌اند و علیرغم مشکلات خاص زندگی، در همه عرصه ها به ویژه در طول هشت سال دفاع مقدس حضور یافته و در این راه شهیدانی تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند.

خشکسالی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات عشایر است و باعث شده تا عشایر با کمبود آب و علوفه روبرو شوند.

از دست رفتن مراتع و اراضی کشاورزی

اشکان حسنی یکی از عشایر منطقه گندمکار روستای جمیله شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما از طایفه فارسیمدان هستیم که ییلاق خود را در منطقه پادنا از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان سپری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ما در این جولانگاه کوچ علاوه بر مشکلات آن، در راستای تأمین امرار معاش زندگی خود و تهیه مرتع و علوفه برای دام‌ها همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و با همزیستی با این مشکلات برای کمک به چرخه اقتصاد کشور فعالیت می‌کنیم.

حسنی به تشریح مشکلات عشایر این منطقه پرداخت و افزود: یکی از مشکلات ما احداث سد دالکی در منطقه قشلاقی و از دست رفتن مراتع و اراضی کشاورزی است.

خشکسالی‌های اخیر باعث از بین رفتن مراتع شده است

یکی دیگر از عشایر این شهرستان به خبرنگار مهر گفت: وجود منطقه حفاظت شده دنا در منطقه ییلاقی پادنا بدون در نظر گرفتن جامعه عشایری باعث بروز مشکلات زیادی برای عشایر شده است.

عطاالله کریمی افزود: این موضوع سبب آوارگی عشایر و خرید چندین برابر مراتع مجاور روستاها و افزایش تنش های اجتماعی با روستائیان شده است.

وی خواستار اختصاص مراتع در منطقه ییلاقی و تخصیص اعتبارات لازم برای جبران خسارات وارده به عشایر شد و بیان داشت: عدم تناسب دام و مرتع باعث می‌شود تا توازن طبیعی منطقه به هم خورده و معضلات منابع طبیعی ایجاد شود.

کریمی گفت: خشکسالی متوالی سالیان اخیر سبب از بین رفتن حجم عظیمی از مراتع شده که با کمبود تغذیه دام‎ها وزن لاشه دام‎ها به شدت کاهش پیدا کرده است و این امر عشایر را به شدت متضرر می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله این ضررها می‌توان به فروش اجباری بخشی از دام مولد، كوچ زود هنگام عشایر، افزایش نارضایتی در میان جامعه عشایری و ترک زندگی عشایری و همچنین انتخاب اجباری شغل کارگری در روستا ها و شهرها اشاره کرد.

کریمی خواستار تخصیص یارانه علوفه و داروهای دامپزشکی به عشایر منطقه شد و ادامه داد: اختصاص تسهیلات بانکی کم بهره به عشایر منطقه نیز از دیگر نیازها است.

شیوع بیماری‌های دامی در بین دام ها و تلفات شدید

جمشید بازیار از دیگر عشایر شهرستان دشتستان نیز به خبرنگار مهر به عدم وجود آب شرب انسانی و دامی در هر دو منطقه ییلاقی و قشلاقی اشاره کرد و گفت: در زمینه راه‌ها و جاده ها نیز مشکلات زیادی روبرو هستیم.

وی خواستار تخصیص یارانه علوفه و داروهای دامپزشکی به عشایر منطقه شد و ادامه داد: تسهیلات بانکی کم بهره به عشایر منطقه باید تخصیص یابد.

بازیار با اشاره به شیوع بیماری‌های دامی در بین دام ها و تلفات شدید آنها و از بین رفتن اقتصاد خانواده عشایری، افزود: باید تلاش شود تا یارانه علوفه و داروهای دامپزشکی به عشایر منطقه تخصیص یابد.

وی تاکید کرد: علیرغم داشتن استعدادهای درخشان در عشایر منطقه، به علت عدم وجود مراکز تحصیلی شبانه روزی در منطقه، بسیاری از فرزندان عشایر از تحصیل باز می‌مانند.

لزوم احداث مدرسه عشایری شبانه‌روزی در منطقه

دولی حسنی یکی دیگر از عشایر این منطقه خواستار احداث جاده های عشایری و آسفالت راه‌ها شد و بیان داشت: آب شرب عشایری یکی از نیازهای مناطق عشایری است که امیدواریم با جدیت پیگیری شود.

وی خواستار اختصاص داروخانه دامپزشکی به این منطقه شد و افزود: امیدواریم احداث مدرسه عشایری شبانه روزی در منطقه با جدیت پیگیری شود.

حسنی خواستار اجرای طرح بیمه عشایر شد و اذعان داشت: اسکان عشایر منطقه در مناطق مجاور با مراتع و در واقع خود مدیریتی عشایر منطقه از دیگر خواسته‌های ما است.

مشکلات عشایر دشتستان کاهش می‌یابد

فرماندار دشتستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت توجه ویژه‌ای به عشایر و رفع مشکلات و نیازهای آنها دارد و در سطح شهرستان دشتستان نیز تلاش های بسیار زیادی برای ارائه خدمات مناسب به عشایر داشته‌ایم.

ارسلان زارع از اختصاص 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و شهرستانی به عشایر شهرستان دشتستان خبر داد و افزود: عشایر شهرستان دشتستان با مشکلاتی در زمینه راه ها و تامین آب روبرو هستند که تلاش می‌کنیم تا این مشکلات به حداقل برسد.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز با اشاره به تصویب 35 میلیارد ریال برای خدمت رسانی بهتر به عشایر استان بوشهر، اذعان داشت: 20 میلیارد ریال از این اعتبارات استانی است.

علی ابراهیمی افزود: در قالب طرح های مستمر و زیرساختی و احداث آب انبارها و خدمات پشتیبانی تاکنون بیش از 70 درصد این اعتبارات هزینه شده است.

وی تامین علوفه و آب را به عنوان بزرگترین مشکل عشایر استان بوشهر عنوان کرد و بیان داشت: خشکسالی‌های اخیر از مهمترین عوامل بروز این مشکلات است که باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

کد N703677

وبگردی