آفتاب

جزئیات کمک آمریکا به ارتش افغانستان فوق سری می‌شود

جزئیات کمک آمریکا به ارتش افغانستان فوق سری می‌شود

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند، ارتش ایالات متحده آمریکا بیش از این‌ها به افشای حقایق و داده‌ها درباره اقدامات هزینه بردار برای کمک به نیروهای امنیتی افغان نمی‌پردازد و آن‌ها را فوق سری اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام نوعی تغییر رویکرد پنتاگون است که در شش ساله گذشته 65 میلیارد دلار برای کمک به احیای نیروهای امنیت ملی افغانستان هزینه کرده است.

در گزارش پنتاگون مقدار هزینه‌ای که مالیات دهندگان آمریکایی صرف کرده و وضعیت آشفته ارتش و پلیس افغان نیز لحاظ شده است.

جان سوپکو، سربازرس کل در برنامه احیای افغانستان ناامیدی خود را بابت این تغییر ابراز کرد و گفت: مخفی کردن این اطلاعات بی‌سابقه است. این تصمیم برنامه احیای افغانستان را برای ارایه گزارش مردمی و عمومی درباره هزینه کرد 65 میلیارد دلار مخدوش می‌کند.

ژنرال جان کمپل، فرمانده آمریکا در افغانستان اما از این اقدام حمایت کرده و گفت: این اطلاعات شامل ارزیابی آمادگی ضربتی واحدهای افغان می‌تواند به نیروهای افغانستان برای مقابله با شبه نظامیان طالبان کمک کند و موثر واقع شود.

داده‌های مربوط به برنامه کمک رسانی آمریکا به ارتش و پلیس افغانستان اقدامی موثر را برای تخمین تاثیرگذاری تلاش‌های آمریکا با هدف تقویت نیروهای افغان در بر داشته باشد.

حدود 12 هزار نیروی ذخیره آمریکا در افغانستان باقی مانده‌اند که فعالیت عمده‌شان مشاوره و کمک به افغان‌هاست.

اما قانونگذاران آمریکایی به مخالفت و انتقاد از عدم افشای این برنامه پرداخته و می‌گویند این اقدام تلاش‌ها را برای آنکه دولت مسئولیت پروژه‌های بازسازی افغانستان را برعهده بگیرد تضعیف می‌کند.

کلر مک کاسکیل، عضو کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: من با این مساله مخالفم که این افشای اطلاعات که در گذشته صروت گرفته هم اکنون به اطلاعات فوق سری تبدیل شود.

روزنامه نیویورک تایمز در صفحه نخست خود با انتقاد از این اقدام آورده است: مخفی نگه داشتن اطلاعات بدون هیچ دلیلی مالیات دهندگان آمریکایی را از دستیابی به اطلاعات درباره هزینه آمریکا در ارتش و پلیس افغانستان برحذر می‌کند.

انتهای پیام

کد N703487

وبگردی