آفتاب

مخالفت آمریکا و روسیه با طرح ارتقای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

مخالفت آمریکا و روسیه با طرح ارتقای ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

سوییس اخیرا طرحی امنیتی را به نام طرح ایمنی هسته‌ای (CNS) به جامعه جهانی معرفی کرده است که بر طبق آن استاندارد‌های ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای به منظور جلوگیری از بروز یک فاجعه هسته‌ای دیگر مثل فوکوشیمای ژاپن باید ارتقا یابند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، هدف این طرح جلوگیری از تکرار حادثه هسته‌ای دیگری همانند آن چه در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن رخ داد است که یک زلزله و سونامی ساده باعث خرابی پمپ سردکن راکتور و تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون شد و 160 هزار نفر را آواره کرد.

این در حالی است که آمریکا و روسیه با اشاره به این که هم‌اکنون استانداردهای ایمنی موجود در نیروگاه‌های هسته‌ای مناسب است با لزوم تصویب چنین طرحی مخالفت کرده‌اند.

یک دیپلمات پیشین آمریکایی در این‌باره گفت: اگر به گفته آمریکا و روسیه امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای مناسب است، دلیل بروز فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما ژاپن چیست.

منتقدان این طرح می‌گویند که چنین طرحی باعث بالا رفتن سرسام‌آور هزینه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای به خصوص نیروگاه‌های فرسوده خواهد شد.

هم‌اکنون به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 4390 راکتور هسته‌ای فعال و 69 راکتور در حال ساخت نیز در سرتاسر جهان وجود دارد. 77 کشور جهان در نشستی که ماه آینده در وین و در محل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برگزار خواهد شد جزییات این طرح را بررسی خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N703373

وبگردی