آفتاب
مدیركل امور آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور:

بانك ژنتیك ابزار پیشگیری از جرم است

بانك ژنتیك ابزار پیشگیری از جرم است

مطالعات نشان می‌دهد ارتكاب به جرم توسط مجرمان سابقه دار به مراتب بیش از افراد فاقد سابقه كیفری است؛ بنابراین بانك اطلاعات هویت ژنتیك تا حد قابل توجهی از تكرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری كرده و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم محسوب می شود.

مدیركل امور آزمایشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به تجربه موفق كشورهای دارنده بانك اطلاعات ژنتیك در كنترل و كاهش جرایم گفت: مطالعات نشان می‌دهد ارتكاب به جرم توسط مجرمان سابقه دار به مراتب بیش از افراد فاقد سابقه كیفری است؛ بنابراین بانك اطلاعات هویت ژنتیك تا حد قابل توجهی از تكرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری كرده و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم محسوب می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دكتر پیام بلوایه افزود: از آنجا كه بخش قابل توجهی از جرایم توسط مجرمان سابقه‌دار اتفاق می افتد و به نوعی این افراد عمل مجرمانه خود را تكرار می كنند، ذخیره اطلاعات ژنتیكی آنان می تواند در كشف جرایم و همچنین پیشگیری از تكرار آن كمك كننده باشد.

وی با تأكید بر اینكه 12 درصد افراد مجرم پس از یكسال و 48 درصد بعد از پنج سال عمل مجرمانه خود را تكرار می كنند، تصریح كرد: قطعاً اگر مجرمان بدانند اطلاعات ژنتیكی آنان در یك بانك ذخیره شده و احتمال دستگیری آنان در صورت ارتكاب جرم به مراتب بیشتر است از تكرار جرم خودداری خواهند كرد آنچنان كه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته آمار جرایم در كشور انگلستان پس از تأسیس بانك ژنتیك 26 درصد كاهش یافت.

به گفته دكتر بلوایه در حال حاضر در 56 كشور دنیا بانك اطلاعات ژنتیك راه‌اندازی شده در كشور ما نیز تمامی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی بانك فراهم است و به محض اختصاص بودجه، كار بانك به شكل عملیاتی آغاز می شود.

مدیركل امور آزمایشگاهی سازمان با اشاره به اینكه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بانك ژنتیك اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم شده، گفت: هم‌اكنون در 9 استان كشور آزمایشگاه ژنتیك قانونی راه‌اندازی شده و تا پایان سال یك آزمایشگاه دیگر نیز در استان گیلان به بهره‌برداری می رسد. از سویی در جلسات هیات امنای بانك نیز اولویت‌های نمونه‌گیری برای ذخیره در بانك تعیین شده تا به محض اختصاص بودجه كار آغاز شود.

وی با بیان اینكه مجرمان سابقه‌دار در تمامی كشورها اولین اولویت برای ذخیره پروفایل ژنتیكی در بانك هستند، اظهار داشت: در كشور ما نیز مجرمان سابقه ‌دار اولین گروه از مشمولین دریافت و ذخیره اطلاعات در بانك اطلاعات هویت ژنتیك ایران هستندكه در مورد نوع جرم این افراد و اینكه كدام گروه از مجرمان باید در اولویت باشند در جلسات هیات امنای بانك تصمیم‌گیری نهایی صورت می‌گیرد.

به گفته دكتر بلوایه تاكنون پیشنهاداتی در این مورد در جلسه هیات امنای بانك از سوی اعضا ارائه شده و به زودی به شكل نهایی جمع‌بندی می شود.

مدیركل امور آزمایشگاهی سازمان با اظهار امیدواری در خصوص تخصیص اعتبار مورد نیاز برای آغاز فعالیت بانك ژنتیك گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته تهیه هر پروفایل ژنتیكی بین 500 تا 600 هزار تومان هزینه دارد بنابراین برای تهیه 10 هزار پروفایل و ذخیره آن در بانك در فاز اول حداقل به پنج میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستیم كه امید است با رایزینی‌های صورت گرفته و نیز توجه به اهمیت بانك در كنترل جرائم و پیشگیری از تكرار جرم این مبلغ هر چه زودتر به سازمان اختصاص داده شود.

کد N702945

وبگردی