آفتاب
بهشتی پور در گفتگو با مهر:

محاکمه استرلینگ نشان داد آزادی بیان در آمریکا وجود ندارد

محاکمه استرلینگ نشان داد آزادی بیان در آمریکا وجود ندارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: افشاگری های استرلینگ و روند محاکمه وی نشان می دهد که در آمریکا زمانی که پای مسائل امنیتی پیش می آید، بحث آزادی مطرح نیست .

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حکم اعدام جفری استرلینگ، جاسوس سیای آمریکا گفت: این فرد اطلاعاتی را در مورد اینکه آمریکا در اکستاس نت چه اقداماتی علیه ایران انجام داده را در اختیار خبرنگار نیویورک تایمز قرار داد و با این کار توانست خدمت بزرگی به دنیا و البته ایران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این اطلاعات نشان داد که آمریکا برای دست یابی به اهداف خود به هر اقدامی دست می زند، بیان کرد: خبرنگار مذکور اسم این فرد را فاش نکرد و اعلام کرده که به عنوان خبرنگار وظیفه ندارم اسم منبع خود را بیان کنم تا اینکه این موضوع از طریق دادگاه مورد پیگیری قرار گرفت که همین امر نیز خلاف شعار آزادی مطبوعات است که در این کشور همواره مورد تأکید است.

بهشتی پور تصریح کرد: روند این محاکمه و افشاگری ها نشان می دهد که در آمریکا زمانی که پای مسائل امنیتی پیش می آید، بحث آزادی مطرح نیست و شعارهایی همچون حقوق بشر هیچ مفهومی ندارد.

وی ادامه داد: این مأمور سیا در حقیقت خدمت بزرگی به تنویر افکار عمومی نیز در این جهت داشته است که آمریکا به دنبال از بین بردن برنامه هسته ای ایران بوده است. نیروگاه بوشهر که هدف خرابکاری ها بوده است صرفا تأمین کننده برق است و نمی تواند هیچگونه نقطه ابهامی درباره دسترسی به بمب برای آمریکا داشته باشد و این در حالی است که آنها همواره ادعا می کنند در برنامه هسته ای ایران تنها به دنبال عدم دست یابی ایران به بمب هسته ای هستند و با تولید برق و استفاده صلح آمیز مشکلی ندارند.

بهشتی پور گفت: آمریکایی ها این اقدام را با همکاری موساد انجام داده اند که تجهیزات هسته ای ایران را نابود و حتی قصد داشتند علاوه بر بوشهر به نطنز نیز نفوذ کنند که خوشبختانه با هوشیاری مسئولان ایرانی این برنامه آنها شکست خورده است.

وی در این باره که آیا این حکم در شرایط کنونی مذاکرات که ایران و آمریکا بیشترین رابطه را دارند تأثیری خواهد داشت، بیان کرد: یک مسئله مهم این است که باید بدانیم ایران و آمریکا هیچ رابطه ای با یکدیگر ندارند.

این کارشناس بین الملل با تأکید بر اینکه ایران و آمریکا با یکدیگر فقط مذاکره می کنند، افزود: در مذاکره طرفین به دنبال منافع خود هستند. در صورتی که در این مذاکره به نتیجه رسیدیم که هیچ اما در غیر این صورت باز هم روسیاهی برای آمریکا خواهد بود چراکه ایران به گواه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی همه اقدامات را بر اساس توافق ژنو انجام داده است و در صورت شکست مذاکرات آمریکایی ها مقصر اصلی خواهند بود.

بهشتی پور ادامه داد: رابطه به این مفهوم است که دو کشور قراردادی را امضا کرده و براساس آن به تفاهم برسند و رابطه داشته باشند. بر این اساس ایران هیچ رابطه ای با آمریکا ندارد و پرونده قطوری از مشکلات و اختلاف ها بین دو کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ممکن است مسئله هسته ای و حل آن باعث شود گام های دیگری برای شکل گیری رابطه برداشته شود اما به هر حال اکنون در حال مذاکره هستیم و این مذاکره نیز با تصویب و نظارت شورای عالی امنیت ملی صورت می گیرد که متأسفانه برخی در کشور به دنبال بهره برداری جناحی از آن هستند.

بهشتی پور تأکید کرد: به هر حال پرونده جاسوس آمریکایی یک موضوع داخلی در آمریکا و البته مرتبط با ایران است که این فرد کمک بزرگی به ایران کرده است اما به موضوع مذاکرات و روند آن ارتباطی ندارد.

کد N702139

وبگردی